Bilfabrikken på Iseveien
Det kan godt være at Iseveien har et av Skandinavias største påbyggeranlegg av denne typen. De har spesialisert seg på varebilinnredninger og oppbygging av minibusser. For de fleste er dette to vidt forskjellige ting, men for Iseveien er det mange synergieffekter å hente.
Det som startet som et salmakeri på 80-tallet, innreder i dag opptil 450 varebiler og 200 minibusser i året.
En liten fabrikkI lyse moderne lokaler laget med tanke på HMS og arbeidsmiljø har de nå muligheten til å jobbe på 25 biler samtidig. 3000 kvadratmeter måtte til for å romme den økende produksjonen. Det er nå mulig å kjøre gjennom store flåter, samtidig som det ikke skal gå på bekostning av mindre jobber som kommer inn parallelt.
Dette er nå blitt en liten bilfabrikk på mange måter og det er flere likhetstrekk i systemet, arbeidsfordeling og kvalitetssikring. Administrernede direktør, Erik Skaaden, er nå fornøyd med utviklingen og forklarer at de skal øke salgsapparatet. Den nye markedssjefen, Inge Bilet, er på plass fra november, får vi vite.
En naturlig delIseveien bilpleie ble etablert 2007, før dette kjøpte bedriften inn mye tjenester innen bilpleie og klargjøring. Produktene skulle leveres rene og pene, ja stort sett som nye biler. Både utvendig og innvendig trenger en bil å gås over skikkelig etter monteringsarbeidet. Bilpleiefirmaet til Kai Christer Jensen ble derfor kjøpt opp og integrert som en naturlig del i selskapet for å drives videre som forretningsområde.
To grupperErik beskriver føringene i varebilmarkedet til å være preget av større krav til arbeidsmiljø og produktivitet i dag enn tidligere. Dette vil jo si tilrettelegging av arbeidsplassen og han deler varebilmarkedet i to hovedgrupper. Den første gruppen tjener penger på å transportere noe, mens den andre gruppen tjener penger etter de har kommet frem.
- Bilen skal jo fungere som et verktøy for å tjene penger, uansett hvilken gruppe man tilhører, kommenterer han.
SerieproduksjonerEn vanlig håndeverkerløsning kan komme på mellom 15.000 og 30.000 kroner. Tyngre innredninger havner som regel på rundt 70.000 kroner. Når det gjelder store varebil- og bussinnredninger er dette stort sett nasjonale produkter. Ser man på håndverkerinnredninger er dette mer lokalt forankret.
- Før varebilemnet kommer inn i hallen, er som regel delene klare. Det er snakk om serieproduksjoner så veien blir ikke til mens vi går den, forsikrer Erik.
SynergieffektenAntall ansatte er nå oppe i 30 personer, fem av disse jobber med bilpleie.
I fjor havnet omsetningen på 70 millioner og den er ventet å stige, muligens helt opp til 100 millioner i år.
Erik Skaaden merker selv at det er flere fordeler på å produsere busser og varebiler under samme tak. Det gir synergieffekter på flere områder med løsninger og nyvinninger som lett kan overføres mellom de to sjangerne. Iseveien tror ikke på mindre aktivitet fremover, heller det motsatte.