"Volvo-oppdrag på slavelønn"
Dette står å lese i en artikkel i LO-Tidningen i Sverige. Det er med andre ord matpengene som gjør jobben attraktiv for sjåførene. Hvordan får man sjåfører til slikt, lurer du kanskje på? Ingen skandinaviske sjåfører kjører for en slik lønn. Neida, men henter man sjåførene i et lavkostland er det selvsagt mulig. I dette tilfellet er det snakk om bulgarske sjåfører. Men det gjør vel ikke saken mye bedre, eller?
Slik begynte ballen å rulleDet var svenske LO-Tidningen som fikk ballen til å rulle. De fikk noen av de bulgarske sjåførene i tale på parkeringsplassen utenfor kontorbygget der de bor i Göteborg. Sjåførene fortalte at det som gjorde jobben attraktiv var den høye diettsatsen. Men alle pengene blir utbetalt i hjemlandet, i Sverige får de bare et forskudd på 500 svenske kroner i uka. Ikke mye å rutte med, spør du oss.
At de forteller LO-Tidningen at de jobber opptil 80 timer i uka og bor i et kontorlokale forteller vel også sitt? I følge det svenske fagforeningsbladet skal sjåførene disponere tre kontorer der opptil 18 sjåfører må bo. De får hjemreise betalt av arbeidsgiver, men kan fortelle at det kan ta fra en og en halv til tre måneder mellom hver gang. Ellers jobber de fra 6 om morgenen og til et sted mellom 19 og 20 på kvelden, men noen ganger senere.
Helge R. Olsen eier halve bemanningsselskapetAlle sjåførene skal være ansatt i et bulgarsk bemanningsfirma, som igjen skal være eid av selskapet Olsen & Terra Transport Skandinavia AS.
Dette er et norskregistrert selskap der Helge R. Olsen Eiendom AS eier halvparten, mens et tysk transport- og spedisjonsfirma eier den andre halvparten.
Administrerende direktør i dette selskapet er Helge Erik Olsen som også er daglig leder av transportselskapet Helge R. Olsen & Sønn AS som eier 100% av Helge R.Olsen Eiendom AS. Olsen & Terra har kontrakt med Volvo om å transportere fabrikknye lastebiler til Norge, Danmark og store deler av Sverige. Helge R. Olsen & Sønn AS er forøvrig medlem i Norges Lastebileierforbund, NLF.
Fortsatt gjelder bulgarsk minimumslønnEtter at LO-Tidningen omtalte denne saken, har ballen begynt å rulle. Svenske riksmedier har omtalt saken, det samme har enkelte riksmedier gjort i Norge. I starten var Volvo Logistics informasjonssjef Anders Wilhelmsson klar på at det var greit for dem at bulgarerne bodde som de gjorde, og at det er bulgarsk lønn som gjelder. Det sa han i hvert fall til LO-Tidningen.
Men etter hvert som mediatrykket økte fikk pipen en litt annen lyd. Til Sveriges Radio sier samme Wilhelmsson at de nå utreder hva som har skjedd og at "vi har tatt vår leverandør ordentlig i øret", som han sier. Ikke minst når det gjelder boforhold og at svenske regler for arbeidstid skal følges. Men til Sveriges Radio sier han fortsatt at det er bulgarske lover og bulgarsk minimumslønn som gjelder.
Sosial dumping?Vi har tatt opp denne saken med vår kollega i Sverige, sjefredaktør Göran Rosengren i fagbladet Proffs. Han tror at dette faktisk er lovlig, men er tydelig på at han mener det hele er moralsk forkastelig.
I vår redaksjon vet vi heller ikke om hvorvidt dette er lovlig praksis eller ikke, men alle med litt godt norsk bondevett tror vi ville kalle dette for sosial dumping. Og Volvo kan etter vår mening ikke bare skylde på underleverandøren her. Som oppdragsgiver har de et selvstendig ansvar for at underleverandører oppfører seg skikkelig. Og vi kan ikke skjønne at denne saken stiller noen av de involverte selskapene i et spesielt godt lys.
Nå utreder Volvo saken om Olsen & Terra Transport Skandinavia AS. Det skal bli spennende å se om Volvo lar dette selskapet få fortsette ut kontraktstiden som ifølge LO-Tidningen gjelder ut 2012.
1500 spesialtrente sjåførerVi har tatt en titt på hjemmesidene til tyske Terra Spedition. Der kan vi lese at de er et globalt selskap som siden 1978 har spesialisert seg på transport av lastebiler, busser og mobilkraner. I følge nettsidene deres har de 1500 spesialtrente sjåfører som sørger for at alt går smertefritt. Hør bare her: "Overcoming these often considerable distances, especially with commercial vehicles, requires know-how, detailed planning and professional, specially-trained drivers if the journey across all kinds of different countries and cultures is to be completed successfully".
Når det gjelder hjemmesiden til Olsen & Terra Transport Skandinavia AS gjør de også et nummer av at det er en krevende oppgave de utfører, sitat: "Dette partnerskapet kombinerer HRO`s (Helge R. Olsen. Red. anm.) lange erfaring i levering av kjøretøy i Skandinavia og Finland (som kan spesielt om vinteren være svært krevende), med den internasjonale erfaringen til terra".
Om de bulgarske sjåførene som får 750 kroner i månedslønn er blant selskapets spesialtrente sjåfører er vi en smule usikre på, men det er jo lov til å tenke sitt.
Slik vi ser det har vi ingen problemer med å være enige med LO-Tidningen om at dette er sosial dumping. At Volvo, som en av verdens største produsenter kan være bekjent av å bidra til slikt, er for oss underlig.
Denne saken lukter det dritt av, og drittlukt smitter!