Det er bra at dette får oppmerksomhet
Allerede før avsløringene om de bulgarske sjåførenes situasjon var det stor missnøye hos mange svenske transportører,spesielt blant sjåfører, om den konkurransemessige ubalansen som følge av at enkelte transportører benytter sjåfører fra lavkostland. Volvos chassistranporter bidrar nok ikke til å minske denne frustrasjonen.
-Du vet sikkert bedre enn jeg hva man synes og tenker om dette. Men jeg er jo fullstendig klar over det overordnede spørsmålet, sier Jenny Björsne, pressesjef hos Volvo Lastvagnar.
-Vi har jo en fri bevegelighet av tjenester innen Europa og vi jobber jo med handel med land over hele verden. Enkelte kan jo mene at det finnes et moralskt aspekt for å motvirke dette. Men det å motvirke er jo også på en måte moralsk betenklig. Det handler jo faktisk om hvilke regler som gjelder og passe på at disse følges. Det er liksom den ytterste moralske selvfølgeligheten, legger hun til.
Les også: "Volvo-oppdrag på slavelønn"
-Men hvordan ser Volvo på det rent moralsk når vi nå har hørt om hvordan de bulgarske sjåførene bor her i Sverige?
-Det er krystallklart. Vi har veldig tøffe krav på hvordan det skal være når man jobber. Våre underleverandører skal oppfylle alle de krav som vi legger i våre kontrakter.
-Men kan disse sjåførenes boforhold virklig være en nyhet for Volvo? Visste dere virkelig ikke under hvilke forhold de lever under?
-Jeg visste ikke det. Derfor er det veldig bra at dette granskes og får oppmerksomhet. Vi har jo svært mange leverandører. Og så fort vi blir gjort oppmerksomme på at våre krav ikke blir fulgt så er vi tydelige med at det ikke er ok, sier Björsne.
-Ett av Volvos store markedsføringsvåpen har rent historisk sett vært selskapets seriøse syn på trafikksikkerhet. Sjåfører som må bo sammen i et kontorlokale og så utfører transport som kan tenkes å bryte med arbeidstidsbestemmelsene, kan vel knapt gå hånd i hånd med Volvos trafikksikkerhetsbudskap?
-Akkurat som du sier så har dette høyeste prioritet. Dette er ikke i overenstemmelse med de krav vi setter opp og nettopp derfor agerer vi kraftfullt, svarer hun.
-Hvor mye dyrere hadde et chassis blitt om det hadde blitt transportert av sjåfører som hadde blitt lønnet etter svenske kollektivavtaler? Er det økonomisk forsvarlig å la sjåfører arbeide under slike forhold som nå har kommet fram, om man setter det i relasjon til hva man kan spare inn rent økonomisk? Hva koster dette "varemerket Volvo"?
Nei, det er jo også et spørsmål. Jag håper virkelig at du forstår at vi tar dette veldig alvorlig, avslutter Jenny Björsne, pressesjef hos Volvo Lastvagnar, før hun forklarer at mange innen Volvo akkurat nå jobber med det som har kommet fram. Dette for å løse problemet både på lang og kort sikt.
Les også: Lave lønninger er ikke ulovlig