"Stemmer ikke"
Da nyheten om at Volvos chassistransport ble utført av bulgarske sjåfører "på slavelønn" ble kjent i midten av forrige uke, sendte vi noen spørsmål på mail til Helge Olsen, administrerende direktør i Olsen & Terra Transport Skandinavia AS.
Les også: "Volvo-oppdrag på slavelønn"
Der ba vi blant annet om kommentarer på følgende spørsmål:
- Var Volvo Lastvagnar innformert om at chassistransporten deres selskap skulle utføre, ville bli foretatt med bulgarske sjåfører og på de vilkår som har kommet fram i media?
- Mener du at denne transporten er i henhold til de lover og regler dere er forpliktet til å overholde?
- Synes du at en månedslønn på ca. 1000 SEK pluss diett er det man skal betale en sjåfør som jobber i Skandinavia?
- Hva er din kommentar til de som hevder at dette er sosial dumping?
Vi har ikke fått svar på alle spørsmålene, men i flere mailer denne helga tilbakeviser Olsen at de lønner sjåførene på den måten som LO-Tidningen hevder. Han skriver blant annet:
"Vi lønner ikke sjåførene slik beskrevet, dette kan jeg dokumentere. Kan sees hos min advokat, men grunnet konkurransemessige hensyn skal det ikke offentliggjøres.
Vi følger EUs arbeidsdirektiv for flytting av nye lastebiler i internasjonal transport. Sett deg inn i hva de reglene omhandler, vi bruker disse sjåførene kun til internasjonale oppdrag.
Når det gjelder lønnsnivå som dere bruker som et utgangspunkt til artikkelen er dette feil, de tjener omtrent dobbelt så mye NETTO pr. mnd. Arbeidstiden er på lik linje med kjøre- og hviletiden til en norsk eller svensk sjåfør. Jeg vet ikke hvilken kilde du har brukt, men pålitelig er den ikke. Jeg vet ikke hva som er diet, kun hva hver enkelt har fått utbetalt pr mnd".
Les også: Lave lønninger er ikke ulovlig
Om ikke han svarer på alle spørsmålene, så svarer han i hvert fall på en del av dem. Når det gjelder påstanden om at vi ikke har fått våre opplysninger fra en pålitelig kilde så er det, som det har framgått av våre artikler, LO-Tidningen i Sverige som vi hele tiden har referert til. Det er med andre ord deres kilder Olsen eventuelt bør mene er upålitelige. Han skriver også at disse sjåførene kun brukes til internasjonale oppdrag, men transport internt i Sverige er da vitterlig et nasjonalt oppdrag, eller?
Volvo har for øvrig startet en undersøkelse for å komme til bunns i denne saken. De har blant annet uttalt til oss at de er glade for at denne saken har fått oppmerksomhet, og "at de agerer kraftfullt" når de ikke er fornøyd med tingenes tilstand hos en underleverandør.
Les også: Det er bra at dette får oppmerksomhet