Mange systemer på markedet
Volvo Trucks er den lastebilprodusenten som var først ute med et transportinformasjonssystem. Dynafleet ble introdusert allerede i 1994 og Volvos lastebiler har vært levert med Dynafleethardware som standard siden 2009.
Systemets oppbygging har på mange måter dannet en mal for de andre systemene. Dynafleet består av flere pakker som kan kombineres slik man ønsker. I tillegg til å være et godt analyseverktøy i forbindelse med sjåførutvikling tilbys også posisjonering, meldinger og nedlasting av data fra bilens fartskriver.
ScaniaOgså Scania var relativt tidlig ute. Så ble det stille en stund, i hvert fall på det norske markedet. Nå leveres imidlertid alle nye lastebiler med Scania Fleet Management hardware som standard. Det tilbys gratis bruk av de enkleste funksjonene i Oversiktspakken i 48 måneder hvor man får tilsendt ukentlige, månedlige og årlige mailrapporter på forbruk.
Løsningen er ifølge Scania godt tilpasset én- og fåbilseiere. Videre kan man abonnere på to høyere nivåer hvor data er tilgjengelige i en webportal. Med Analyse får man i tillegg avviks- og miljørapporter, prestasjonstrender pr fører eller bil i form av forbruk, kjørestil, samt en funksjon for vedlikeholdsplanlegging. Med Oversikt får man i tillegg posisjonering, tracking og muligheter for varsling dersom bilen forlater et definert område (geofence).
MANEtter at MAN Telematics lenge har vært tilbudt på kontinentet, er systemet nå også blitt gjort tilgjengelig for norske brukere. Mads Rydahl Vestergaard fra MANs Skandinaviaorganisasjon opplyser at MAN Telematics tilbyr en analysedel for forbruk og sjåføradferd. Man kan enkelt velge mellom enkle oversikter og detaljerte, dyptpløyende grafer. I tilegg tilbys funksjoner for blant annet nedlasting av sjåførkort, serviceoversikt og lastebilnavigasjon.
IvecoIveco Blue&Me benytter en del av Qualcomms flåtestyringssystem. Systemet er i dag kun tilgjengelig på den miljøoptimerte EcoStralis, men fra nyttår blir det også standard på Daily, EuroCargo og Stralis. Systemet tilbyr mange av de samme funksjonene som de øvrige hvor man kan velge mellom abonnement på tre forskjellige nivåer. I likhet med FleetBoard må man opp på nivå to for å hente ned bildata.
DAFDAF Telematics har ikke så langt vært solgt aktivt på det norske markedet. Systemet er imidlertid godt utbredt i utlandet og inneholder tjenester for, kjøredata, posisjonering forhåndsdefinerte meldinger og alarmtjeneste.
RenaultRenault Trucks´ Optifuel Infomax har vært tilgjengelig i 10 år, men har så langt ikke vært aktivt solgt i Norge. Hardware er imidlertid standard på lastebilene. Mens alle de øvrige systemene på markedet er webbaserte, må brukerne av Optifuel Infomax laste ned et program på PC.
På den store utstillingen Transport 2011 var flere av de merkeuavhengige systemene representert.
ZeekitZeekit har siden 2004 jobbet målrettet med utvikling av løsninger som baseres på GSM- eller GPS-posisjoneringsteknologi. Zeekit tilbyr en rekke løsninger inkludert blant annet ECO-drive, ordrehåndtering og navigasjon. Daglig leder Per-Arne Ellefsen opplyser at de har en spesielt sterk posisjon innenfor veivedlikehold.
Fleetzeek flåtestyring samler data fra ulike sensorer og datafangstmoduler som for eksempel ploger, spredere, asfaltleggere, kantklippere, temperaturmåler og vekt. Disse dataene presenteres og eksporteres til egne rapporter samt vises i kart. En slik oversikt i sanntid over maskiner og ressurser gir både god kontroll og en effektiv styring.
Dataene kan eksporteres og benyttes som fakturaunderlag samtidig som at man har en elektronisk dokumentasjon på at oppdrag er utført. Zeekit er også store innenfor energisektoren som Hafslund, BKK og Agder Energi og deres underleverandører som Infratek, og Nettpartner. Ved strømfeil viser systemet raskt hvilken servicebil som er nærmest, hvem som har riktig utstyr med seg etc.
VehcoVehco har etablert seg i Norge og nylig tok Utne Transport i bruk Vehco Co-driver økonomisk kjøring, timeregistrering, ordrebehandling, sporing, posisjonering, nedlasting av fartsskriver, sjekkliste, navigasjon, hurtigmeldinger, digitale fraktbrev m.m.
Ifølge Tore Nestaker, salgssjef i Vehco Norge, tilbys over 30 forskjellige funksjoner. Løsningene kan integreres mot alle overordnede ERP-systemer på markedet. Systemet gir sjåføren en aktiv tilbakemelding på kjørstilen på en skjerm. Dataene sendes også over til kontor I form av rapporter, grafer etc. I stedet for bilmontert skjerm tilbys også en PDA-løsning med mulighet for blant annet strekkodeavlesing og elektronisk signatur.
SAGAsystemSAGAsystem Norge er en pioner innen GPS-basert teknologi til bruk innen kjøretøyflåter og har hatt stor suksess med Saga Flåtestyring. Det kan benyttes til å utarbeide kjøre- og stopprapporter, tomgangskjøring, økokjøring og sanntidsvisning av posisjon og til oppdragsstyring. Størst utbredelse har SAGAsystem så langt oppnådd innen bussbransjen, og som tidligere meldt kommer Tide Buss å ha over 1.000 busser operative med flåtestyringssystem levert av SAGAsystem. Det har som målsetting at bussene skal bli mer effektive og ikke minst mer miljøvennlige. Resultatene viser at skadelige utslipp reduseres betydelig. Samtidig sikres en optimal drift av bussene.