Sjåførene sendt hjem
Videre har de vært krystallklare på at lover og regler skal følges. Men når det gjelder det vi velger å kalle underbetaling, ser det ikke ut til å skje noe.
Les også: "Volvo-oppdrag på slavelønn"
I dialogVolvo Logistics informasjonssjef Anders Vilhelmsson forteller at det i øyeblikket er en dialog mellom dem og Olsen & Terra Transport Skandinavia AS, for å ytterligere tydeliggjøre at de forstår hverandre, blant annet når det gjelder Volvos krav på å følge gjeldende lover og regler.
-Vi har sagt til vår underleverandør at arbeidstidsreglene, slik de er utformet, må følges. Vi har også sagt fra om at de må ordne bedre overnattingsmuligheter for sjåførene.
Vi har også begynt å gjøre inspeksjoner av dem, og vi har en rekke møter med vår transportør for å være helt sikre på at vi forstår hverandre på riktig måte, sier Vilhelmsson.
Les også: - Dette stemmer ikke
-Hvordan skal dere kunne kontrollere for eksempel at arbeidstidsreglene følges så lenge man ikke trenger å benytte bilenes fartsskrivere?
-Det har våre kolleger på inkjøpsavdelningen en dialog med transportøren om. Det kan jeg ikke i detalj, hvordan man følger opp dette.
-Men blir det ikke vanskeligere å følge opp at man faktisk håller seg innenfor rammen av arbeidstidsbestemmelsene om man ikke har fartsskrivere?
-Det kan være slik, men kravet er veldig tydelig fra oss. Man må følge reglene for arbeidstidene. Et av Volvo Logistics krav når de velger leverandør handler blant annet om at alle leverandører må følge de oppførselskodene som omfatter hele Volvo-konsernet. Jeg er informasjonsansvarlig hos Volvo Logistics, og her har vi samme oppførselskode som resten av konsernet. Den må altså også våre underleverandører følge.
-Anser du at deres underleverandør har sviktet i det spørsmålet?
-Vi har hatt en dialog med vår leverandør og funnet grunn til å tydligjøre hvilke regler som gjelder. Nå er jeg ingen jurist, men det som er soleklart er at det finnes EU-regler og det finnes svenske regler for arbeidstid, og disse må følges.
-Har det sviktet der i dag?
-Det inngår i vår dialog med leverandøren å bringe klarhet i dette. Det eneste vi vet med sikkerhet er at våre krav på å følge arbeidstidsreglene er krystallklare og det skal ikke finnes noen tvil om dette.
Sendt hjem-Har dere tidligere hatt krav på hvordan sjåførenes bostandard skal være?
-Det vet jeg faktisk ikke. Det vi krever er jo at man følger lover og regler. Jeg er litt usikker på hva som er lovlig når det gjelder overnattinger, men vi har helt klart reagert på at overnattingsmulighetene for sjåførene burde ha vært bedre.
-Hvor bor sjåførene i dag?
-Vår leverandør ser nå på en løsning som innebærer at sjåførene i stedet bor på vandrerhjem.
Er de bulgarske sjåførene fortsatt i Sverige?
-Den informasjonen jeg har fått fra vår leverandør er at de ikke lengre er det, avslutter Anders Wilhelmsson, informasjonssjef hos Volvo Logistic til TransportMagasinet.
Duket for nytt anbudDet norske selskapet Olsen & Terra Trasport Skandinavia AS, der NLF-medlem Helge R. Olsen & Sønn eier 50%, har en kontrakt med Volvo som utløper om få måneder. Dermed er det duket for nye anbud hva gjelder Volvos chassistransport. For i det hele tatt å bli vurdert i en slik runde, må underleverandørene kunne vise til at de følger gjeldende lover og regler i EU og i Sverige. Slik vi oppfatter denne saken kan vel neppe Olsen & Terra vise til det, så da ryker vel de ut, eller?
Derimot ser det ut til å være greit for Volvo å benytte en transportør som har etablert et bemanningsbyrå i Bulgaria, slik at man kan lønne sjåfører med bulgarsk minimumslønn i sine transporter i høykostland som Norge, Sverige og Danmark. "I henhold til EUs regler", sier Volvo. "Sosial dumping", sier nå vi.
"Du får hva du betaler for" er det noe som heter. Det uttrykket har Volvo tydeligvis ikke hørt om, men kanskje de har lært noe av det nå?
Les også: Lave lønninger er ikke ulovlig
Les også: Det er bra at dette får oppmerksomhet