Posten tatt!
Det ene vogntoget var svensk, trakk en tralle med stykkgods for Kuehne + Nagel og hadde polsk sjåfør, det andre vogntoget tilhører polske Auto Stuba, hadde polsk sjåfør og dro en termohenger lastet med fisk fra Austevoll Fiskeindustri. I følge informasjon vi har fått, er den svenske bilen, som for øvrig tilhører Andreassons Åkeri, mistenkt for å ha kjørt tre turer på ti dager.
Rosinen i denne pølsa er ikke den svenske bilen, men den polske. Fiskekassene fra Lerøy ble nemlig fraktet på oppdrag fra Bring Frigo som er et heleid selskap i Posten-konsernet! Den bilen er mistenkt for å ha kjørt fem lass på 12 dager på oppdrag for statseide Bring. Slikt blir det oppmerksomhet av!
I går tok TV2-nyhetene, som fra før har vært opptatt av problemene den norske transportbransjen opplever om dagen, turen til Voss trafikkstasjon med fullt filmteam. Og i beste sendetid på nyhetene i går kveld fikk hele det norske folk med seg historien om at staten er tatt med buksene nede i forbindelse med ulovlig transport på norske veier.
Mange kastet seg selvsagt på ballen, både Bård Hoksrud og Transportarbeiderforbundet kastet seg på og fikk bred mediadekning.
På telefon med oss i dag har kommunikasjonssjef Bjørn Sandnes i Transportarbeiderforbundet fortalt at de kommer til å politianmelde Bring i denne saken. Hoksrud på sin side forlanger en redegjørelse fra samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i Stortinget. Og inntil videre står fortsatt begge vogntogene på Voss i påvente av at politiet blir ferdig med avhørene av de polske sjåførene.
Fiskelasset til Bring ble transportert videre i går ettermiddag av Voss Transportservice, som for øvrig ikke har annen befatning med saken enn at de fikk oppdraget med å frakte fisken videre til Oslo. Men det ryktes at ferskfisken gikk videre på et vogntog som ikke er utstyrt med termopåbygg. Er det i henhold til Mattilsynets regler da?
Norges største "lastebileier" Magnhild Meltveit Kleppa gikk for øvrig ut i NRK Hordaland og kalte saken for "u hørt" og la til følgende: "Det er slikt som ikke skal skje. I morgen kommer jeg til å be om en orientering fra Posten. Både på hva som har hendt, og ikke minst hva de nå foretar seg for at dette ikke skal skje igjen.
På spørsmål fra NRK om det er behov for flere kontroller, svarte hun følgende:
"Nå har vi nettopp tydeliggjort og skjerpet reglene for at alle skal vite hva kabotasje er. Her handler det om å ivareta en egen norsk lastebilnæring, og ha tydelige regler for de som kjører inn og ut av landet vårt".
I følge folk på stedet skal den polske sjåføren forklart at han kjørte tre uker i Norge, før han var hjemme i Polen en uke. Dette fordi han tjente mye bedre på å kjøre her i landet. Hvorvidt han kjørte for Bring i disse ukene vet vi ingenting om.
I en pressemelding utsendt fra Posten Norge i dag fastslår konsernsjef Dag Mejdell at ulovlig kabotasjekjøring ikke skal foregå i noen deler av konsernets virksomhet. Nå har de iverksatt full gjennomgang av alle transportoppdrag, samtidig som rutiner og kontroll innskjerpes.
Blant annet må transportører som benyttes på enkeltoppdrag dokumentere skriftlig at ulovlig kabotasjekjøring ikke forekommer.
I pressemeldingen står det gjentatte ganger om "de norske kabotasjereglene". Kjære Posten Norge og Dag Mejdell! Dette er ikke norske regler, de er europeiske. Kjører Bring kabotasje i Sverige er det samme regelverk som gjelder. Såpass bør vel en aktør som jobber internasjonalt vite?
Vi tror at Posten Norge har en formidabel jobb foran seg, hvis de skal være sikre på ikke å få trøbbel med dette igjen. Sett i lys av de utrolig mange tipsene vi har fått inn om Bring de siste par årene, er vi tilbøyelige til å tro at dette problemet er mye større enn det som nå har kommet fram.
Les også: Nekter å gi opp!
Les også: Kim Johansen anmeldt
Les også: Kim Johansen igjen...
Les også: Dansker og ulovlig kabotasje
Les også: - Anneberg visste
Les også: Gasstransport stoppet av politiet
Les også: Gasstransporten mellom Stavanger og Oslo har stoppet opp
Les også: Vil ikke ha gassen
Les også: Ulovlig asketransport?