Storkontroll av tunge kjøretøy

Mellom 70 og 80 kontrollører fra hele landet deltar i kontrollen. Slik skal kontrollørene bli mer samkjørte og likebehandlingen sikres, melder Statens vegvesen.
- Vi vil øke trafikksikkerheten og sørge for like konkurransevilkår. Midt-Norge binder landet sammen og mange tungbiler passerer landsdelen hver dag. Derfor er det naturlig å velge Trøndelag for denne storoffensiven, sier Håvard Stjern i Statens vegvesen.
Dermed gjentar de fjorårets øvelse. Vi husker nemlig at det samme foregikk i juni også i fjor, men med ett viktig unntak: I fjor ble såvidt vi er kjent med, ingen kontrollert for eventuell ulovlig kabotasjevirksomhet. Dette er dog en av kontrollpunktene i år.
I fjor ble hovedsakelig innfartsårene fra Nord-Norge og Sør-Norge kontrollert, men vegvesenet hadde også slengpatruljer som dukket opp litt hist og her. Det vil de sannsynligvis gjøre også i år.
Både kjøretøyene og førerne blir kontrollert. Det blir blant annet:
- Tekniske kontroller av bremser
- Kontroll av kjøre- og hviletid
- Kontroll av lastsikring
- Kontroll av farlig gods
- Dokumentkontroll og kabotasje
Statens vegvesen tar i bruk ny teknologi for å kunne kontrollere mer effektivt og luke ut de kjøretøyene som er en fare for trafikksikkerheten.
På kontrollene i Midt-Norge denne uka brukes både varmesøkende kamera for å kontrollere bremser på tungbilene og den såkalte «skiltleseren» som leser skiltene på alle kjøretøy som passerer og sjekker dem opp mot tilgjengelige registre, i tillegg til de tradisjonelle kontrollmetodene.
En stor andel av godstransporten er i dag internasjonal. Et godt samarbeid mellom de forskjellige lands kontrollmyndigheter er derfor helt nødvendig. Svenske myndigheter er invitert og deltar som observatører under kontrollen.