Finnene vil ha 76 tonns lastebiler

Det er den finske regjeringen selv som foreslår dette etter at en utredningskomite har funnet nye retningslinjer for mål og vekt for tunge kjøretøyer.
I følge den finske regjeringens beregninger vil de foreslåtte endringene senke logistikkostnadene med 60 millioner euro de første årene for deretter å lede til besparelser på ca 200 millioner euro årlig. Da er også utgifter til slitasje på veiene innberegnet.
Nå er det ikke fritt frem for finnene å foreta slike forandringer. Det kreves både endringer i det nasjonale regelverket samt godkjenning av EU-kommisjonen.
Når det gjelder høydebestemmelsene, er disse foreslått å økes fra dagens 4,20 meter til 4,40 meter.
Arbeidsgruppen har utredet forslag som både er permanente og midlertidige. De midlertidige er foreslått å gjelde i fem år slik at transportbedriftenes investeringer skal kunne spres over en lengre tidsperiode.
Dette er forslagene:
Permanent økning av totalvekten:
- 4-akslede lastebiler 32 til 35 tonn
- 5-akslede lastebiler 38 tll 42 tonn
- 8-akslede kjøretøyskombinasjoner 60 til 68 tonn
- 9-akslede kjøretøyskombinasjoner 60 til 76 tonn
- lemping av brobestemmelsen for 4-akslede biler og for kjøretøyskombinasjoner med vekt over 44 tonn
5-årig midlertidig økning av totalvekten:
- 2-akslede lastebiler 18 til 20 tonn
- 3-akslede lastebiler 26 til 28 tonn
- 3-akslede boggilastebiler 24 til 27 tonn
- 7-akslede kjøretøyskombinasjoner 60 til 64 tonn