Millionsmell for Andreassons Åkeri

De siste årene har stadig flere fast ansatte sjåfører blitt presset til å registrere seg som næringsdrivende. Det har blitt et problem i alle de nordiske landene og hensikten er naturligvis at bedriftene vil spare penger. Denne uken har skattemyndighetene i Sverige tatt steget ut og legger nå listen for hva som helt klart anses som ulovlig.
I Sverige er det slik at om man er selvstendig næringsdrivende, skal man ha et såkalt F-skatteseddel. Personer som innehar dette dokumentet skal selv betale sin arbeidsgiveravgift og blir å betrakte som næringsdrivende. Det er oppdragsgivers ansvar å påse at de som jobber for seg har dette dokumentet.
I tilfellet Andreassons har ingen av de nærmere 200 sjåførene F-skatteseddel eller noe annet bevis på at sosiale avgifter er betalt, dermed er de å betrakte som arbeidstakere.
Skatteverket krever nå at Andreassons Åkeri skal betale nesten ti millioner svenske kroner for sine sjåfører. I tillegg har de fått et skattetillegg på 950.000 kroner for å ha gitt uriktige opplysninger.
Andreassons Åkeri i Veddige er blant de virkelig store og hurtigst voksende transportørene i Vest-Sverige. Omsetningen har økt fra 143 millioner kroner i 2009 til 238 millioner kroner i 2011. Også resultatet har økt - fra 3,2 millioner kroner i 2009 til 6,4 millioner i fjor.
Har jobbet uten forsikring- Sjåførene har jobbet uforsikret og uten å skatte. 120 av de polske sjåførene har trolig også jobbet mer enn et halvt år i Sverige og skulle av den anledning alene har skattet i Sverige, forteller Pia Bergman ved Skatteverket i en kommentar. Hun hevder at reglene ikke er spesielt vanskelig å tolke og påpeker at ved ikke å betale sine avgifter har eierne kunnet ta ut økt gevinst eller presse transportprisene.
- Skatteverket har ikke peilingSaken har fått stor oppmerksomhet i Sverige siden den ble kjent og i lokalavisen Hallands Nyheter uttaler Kalle Andreasson at han har koblet inn jurister og vil påklage beslutningen. - Det eneste jeg kan si nå er at Skatteverket ikke har greie på hva internasjonal transport er, forteller Andreasson som sammen med sin kone eier bedriften.
Prinsipiell viktig sak- Beslutningen er avgjørende for en sunnere konkurransesituasjon, fremholder TransportGruppen i Sverige. TransportGruppen er en samarbeidsorganisasjon for arbeidsgiverorganisasjonene i transportbransjen i Sverige.
- Det er en prinsipiell viktig sak. Transportbedrifter som istedet for å ansette sjåfører har latt dem drive som såkalte "selvstendig næringsdrivende" har vridd konkurransen mer i en allerede hardt presset transportbransje, skriver organisasjonen på sine nettsider. - Det er bra at Skatteverket nå gir tydelig besked om at man vil stoppe bruken av falske selvstendig næringsdrivende, uttaler direktør i TransportGruppen, Peter Jeppsson.
Også NLFs søsterbedrift, Svensk Åkeriföretag, ser positivt på skattesmellen. - Dette legger listen for andre saker og vi vet at myndighetene ser på andre bedrifter også, sier direktør Johan Lindström i en kommentar.
Dette er Andreassons største kunder
- Kuehne & Nagel
- SCT Transport
- DSV
- Globex
- Rhenus Logistics
- NTEX