23948sdkhjf

Slik testet Volvo nye FH

Ah, hvem savner vel ikke tiden da man ikke kunne snu seg uten å se en hvitkamuflert ny FH langs veien? Egentlig ikke så rart. Hver testbil gikk omlag 20.000 kilometer hver fra nord til sør i skandinavia i løpet av testperioden. Nå letter Volvo på sløret og forteller hvilke tester den nye serien måtte gjennom.

Ett av de mange testanleggene som Volvo Trucks bruker til å teste lastebiler ligger i Kiruna i Nord-Sverige. I løpet av vinteren 2011/2012, var den laveste temperaturen som ble registrert der -44°C, og dette iskalde klimaet var perfekt for å teste hvordan den nye Volvo FH ville oppføre seg under slike ekstreme forhold. Hans Johanzon var en av testingeniørene, og han sørget for at alle sjåførene visste hva som ble forventet av dem.

Testsjåførene bruker bilene som sine egne

"Disse testene er relatert til kundevirksomhet. Testsjåførene skulle med andre ord bruke disse kjøretøyene nøyaktig på samme måte som de bruker sine egne lastebiler. De kjører dem, noen ganger med passasjerer, sover i dem og kontroller dem for å forsikre seg om at de starter om morgenen, selv etter en iskald natt", sier han.

I løpet av testperioden ble hver av lastebilene kjørt minst 20 000 kilometer i den bitende kulden, der ett av de største problemene var at alle delene i lastebilen - fra det hardeste materialet til det elektriske systemet - ble sprøtt. Utfordringen lå i å utvikle komponenter som kunne tåle disse iskalde forholdene uten å svikte.

Fra 40 kuldegrader til plussgrader

"Å forvisse seg om at lastebilen ikke bare tåler et ekstremt kaldt klima, men også hurtige temperatursvingninger er en annen kvalitetsutfordring. Derfor kjører vi vanligvis fra det nordlige Skandinavia, hvor det kan være 40 kuldegrader, til kyststrøkene i Norge hvor klimaet er varmere og temperaturen ofte ligger over null. Tyve minutter senere drar vi opp i fjellene igjen, hvor temperaturen synker igjen," forklarer Hans Johanzon.

Tester av ulike slag ble utført på testanlegget i Hällered i nærheten av Gøteborg. Et stort antall testsjåfører arbeidet intenst med å gjennomføre en rekke svært krevende og utvidede utholdenhetstester.

Dette testregimet tilsvarer 10 år og 1 250 000 km på veien. Det inkluderer krevende veiforhold som kjøring i bakker med stigninger mellom 10 og 20 prosent, samt kjøring over en rekke typer underlag, som hull i veien, vaskebrett, brostein, dammer og bekker. Testprosedyrene omfatter andre elementer som å åpne og lukke dørene om og om igjen.

Slitestyrkebane

En av de mest krevende delene av de utvidede utholdenhetstestene er å kjøre lastebilen på en slitestyrkebane. Her blir lastebilen utsatt for samme type utfordringer som den møter i vanlige trafikksituasjoner, men over en mye kortere periode. Ved å kjøre rundt og rundt på banen, som består av en rekke utfordrende prøver, blir testen skikkelig krevende.

En enda mer krevende test ble utført i Volvo Trucks' ristelaboratorium, hvor lastebilen blir ristet døgnet rundt i mellom seks og åtte uker. For en kunde tilsvarer dette mer enn én million kjørte kilometer.

For også kunne validere produktet fra en sluttbrukers perspektiv, har Volvo Trucks også utført felttester.

50 biler i kommersiell trafikk

"Det gjorde det nødvendig å teste den nye Volvo FH-serien i kommersiell trafikk. Vi har hatt nesten 50 lastebiler utplassert hos kunder i Europa, Australia og Brasil. På denne måten kunne vi dekke ulike driftsbetingelser, transporttyper, klimaforhold og sjåføratferd," forklarer Kenneth Abrahamsson.

Fakta: kvalitetstester

  • Beregning og simulering
  • Riggtester
  • Funksjonsbekreftelse/-godkjenning
  • Kjøretøytester
  • Støysimulator
  • Beregne drivstofføkonomi
  • Varme- og kuldekamre
  • Søletester
  • Bremsetester
  • Utvidede utholdenhetstester
  • Pålitelighetstester
  • Prøvekjøringer under ekstremt kalde og varme klimaforhold
  • Felttester i kommersiell trafikk med kunder
  • Drivstofføkonomitester
  • Kjøreegenskaper
  • Kjørekomfort

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.127