Tyrkisk pepper
Onsdag kveld en norsk yrkessjåfør på tur vestover riksvei 52 over Hemsedalssfjellet i fint vintervær. Veien er godt strødd, grepet er bra.
I stigningene opp mot høyfjellet når han igjen en tungt lastet maskinhenger.
Han blir liggende bak de neste fem kilometrene. Det går tungt i bakkene.
Kjører forbi- Jeg registrerte med en gang at dette kjøretøyet ikke var i sin beste stand. Hver gang den bremset, låste hjulene seg på hengeren. I tillegg skrevde den bakerste akslingen så det omtrent bare var innerhjulene som var i bakken, forteller han.
På rettstrekket før brøytestasjonen kjører han forbi og tenker med seg selv at den bilen der er jeg glad jeg ikke skal møte.
Godt strøddHan tar sine pålagte 45 minutter på vestsiden av fjellet og kikker igjen på tyrkeren som fortsatt har stø kurs mot Bergen.
På drivhjulene henger to slitne kjettinger og skrangler.
- Han reddet seg på at det var godt strødd i bakkene og oppe på fjellet. Så baktung som han var, ville han aldri kommet opp ellers, tror han.
Han hadde hørt at Statens vegvesen hadde kontroll i Lærdal denne kvelden og regner med at tyrkeren blir stanset der.
TipserMen i Lærdal står det ingen tyrker da den norske bilen noe senere passerer kontrollstasjonen.
Noen mil lengre vest, på Shellstasjonen i Gudvangen ser han igjen den langveisfarende står parkert.
- Like etter møter jeg bilen til Statens vegvesen og ringer dem. Jeg forteller om bilen som står i Gudvangen og sier de bør ta en kikk på den.
ReturI bilen fra Statens vegvesen sitter blant andre overingeniør Dag Rykkje.
Han bruker ikke lang tid på å konkludere med at dette vogntoget bør inspiseres nærmere og tyrkeren blir snudd tilbake til kontrollstasjonen i Lærdal.
Veiing avslører overlast så det holder på den baktunge hengeren. Han sprenger regelverket med 12,1 tonn på aksellasten og 8,5 tonn på totalvekten.
To kolliDispensasjon har sjåføren heller ikke tatt seg bryet med å skaffe.
Ikke hadde han fått det heller, siden lasset består av to store tunge kolli.
Etter veiing bærer det inn i hallen på bremsetest. Det ser slett ikke bra ut under hengeren heller. Ledninger henger og slenger og ABS-systemet er satt helt ut av spill.
Kontrollørene finner tre hjul helt uten bremsekraft, samt sommerdekk på hele hengeren og styrehjulene på bilen. Vogntoget har med to kjettinger.
OverlastgebyrPå den positive siden registrerer de at lastesikringen er etter boken.
Den tyrkiske sjåføren stilte seg uforstående til det norske regelverket og bileier syntes overlastgebyret på 59.500 norske kroner, noe som tilsvarer 188.000 tyrkiske lira, var så voldsomt at han kontaktet ambassaden.
- De ringte oss fra ambassaden og mente det var urimelig at bilen ble stanset og bøtelagt i lille Norge, når den tross alt hadde kjørt gjennom hele Europa, forteller Rykkje.
MobilkranI skrivende stund står bilen fortsatt på Håbakken i Lærdal, i påvente av at politiet får dekning for gebyrene de har utstedt. Det blir lange dager for en sjåfør som i utgangspunktet hadde brukt to døgn fra Gol til Lærdal.
Lasten blir ved hjelp av mobilkran flyttet over på to andre vogntog for videre transport til Bergen. Tyrkeren er beordret til å kjøre tom ut av landet så snart firmaet har gjort opp for seg.
PepperTipseren i saken synes i utgangspunktet det er horribelt at et slikt vogntog kan kjøre gjennom hele Europa uten å bli tatt.
Så kan man spørre seg hvordan myndighetene kan sende vogntoget hjem igjen uten at bremsene er utbedret. En norsk bil med tilsvarende feil hadde vel fått kjøreforbud?
Kanskje de syns tyrkeren har lidd nok.
Han har uansett fått pepper så det holder fra den norske stat.