Ny Mercedes-Benz Atego
Atego er volumselger i segmentet mellom 6,5 til 16 tonn. Nå har riktignok konsernsøsteren Fuso tatt markedsandeler fra Atego i Norge den siste tiden, men en ny generasjon Atego vil sannsynligvis endre dette bildet.
Så har da også en oppgradering av Atego vært ventet. Den er tross alt sistemann i rekken med Mercedes-Benz nye "look" der både Actros, Antos og Arocs allerede er tilstede. Tilnærmingsprosessen mot Actros har vi sett i en årrekke. Også forrige generasjon Atego hadde "Actros-front" men nå er det hele langt mer gjennomført og rendyrket.
Spionbilder av "nye" Atego finner du her.
Syv motorerTotalt syv nye Euro 6-motorer som kan kombineres både med automatiserte og manuelle gearkasser skal sørge for fremdriften i den oppdaterte nærdistribusjonsbilen. Powershift 3 (seks eller åtte trinn) fåes til alle motorklassene, men man kan også velge seks- eller ni-trinns manuelle kasser.
Fire firesylindrede motorer tilbys med ytelser fra 156 hk til 231 hk. Med slagvolum på 5,1 liter stammer de fra OM 934-serien, mens tre sekssylindrede OM 936-motorer med slagvolum på 7,7 liter presterer fra 238 hk til 299 hk. Vi kjenner forøvrig sistnevnte motor igjen fra bl.a. anleggsbroren Arocs.
ESPAtego kommer også med "Stability Control Assist", antiskrens eller ESP - velg selv - som standard. I pressemeldingen fra Stuttgart opplyses det også at en nydesignet motorbrems samt skivebremser rund baut skal sørge for maksimal sikkerhet. Bilen får også lengre serviceintervaller og er - ifølge produsenten - først ute med en magnetisk retarder i dette segmentet.
Atego er langt fra noen nykommer i markedet. Siden den kom på markedet i 1998 har den blitt markedsledende i en rekke land og tatt prisen "Truck of The Year" to ganger. (Den siste gangen - i 2010 - sannsynligvis fordi den på kåringstidspunktet var den eneste som hadde ferdigprodusert hybrid-utgave).
Les også: Atego klatret til topps
Les også: Mercedes-Benz Atego oppgraderes
Hva med hyttene?Det står ingenting om hyttealternativene, bare at den er oppgradert. Dagens generasjon fåes både med kort og langt førerhus, hvorav den lange utgaven med køye også kan bestilles med høyt tak. Vi vet det går endel av disse på litt lengre distribusjon, gjerne der man må vente på ferger og liknende.
Om neste generasjon tilbyr dette vites ennå ikke. Men vi legger merke til at Mercedes-Benz stadig gjentar at bilen er ment som nærdistribusjonsbil, så litt frykt nærer vi for at utvalget kanskje reduseres i forhold til dagens og at langdistributørene skal skyfles over på Antos. Men det blir bare spekulasjoner foreløpig.
Redusert drivstoff-forbruk naturligGjengen i Stuttgart legger også stor vekt på at drivstoff-forbruket er redusert med fem prosent på tross av Euro 6-motoren.
Nå har, såvidt vi vet, alle produsentene trippet etter hverandre med lovord om redusert forbruk på sine nye motorer på tross av at reduserte utslipp i realiteten betyr økt forbruk. Hvordan kan det ha seg?
Egentlig er svaret ganske enkelt. Vi fikk det allerede da Euro 3 skulle bli Euro 4. Produsentene slo seg også dengang på brystet med redusert forbruk. Da vi spurte en av motorutviklerne, svarte han oss at "dersom vi hadde hatt teknologien vi nå bruker til våre nye Euro 4-motorer da vi laget Euro 3-motorene, ville også forbruket på de gamle motorene vært drastisk redusert - og vi ville dermed sett en økning i forbruket på de nye motorene i forhold." Jaja, nok om det.
Vises snartIfølge pressemeldingen får bilen premiere i april 2013 ved "Commercial Vehicle Show" i Birmingham og ved Bauma-messen i Munchen, (der også Arocs skal vises) men TransportMagasinet er bedt på avdukning av bilen allerede 14. mars. Det betyr at du, kjære venn, slett ikke trenger vente lenger enn til den tid med å få alle detaljene.
Les også: Verdenspremiere for Mercedes-Benz Arocs
Les også: Elmia med verdenspremiere på Antos