Tyrkisk bråstopp i Lærdal
Hans egen bot på 8000 kroner er betalt. Han har fått tilbake pass og papirer, men vogntoget får han ikke dra videre før bileier har gjort opp for overlastgebyret.
Les også: Tyrkisk pepper
Han aner ikke når det kan skje, sier han til NRK.
Alternativet er å dra hjem og hente bilen senere.
Må ha hjelpPolitiet har beordret han til å kjøre tom ut av landet så snart boten er betalt.
Det betyr også at den tyrkiske transportøren også må ha hjelp for å ta seg av godset.
Sogn Kran og Transport allerede vært i Lærdal for å utføre jobben, men underveis oppsto det uenighet med det tyrkiske selskapet om betaling og de returnerte med uforrettet sak.
NRK-sakFethi Cagiran har levd på kjeks og cola disse ukene. Når det har vært folk på kontrollstasjonen har han fått komme inn og drikke kaffe sammen med kontrollørene. Ensomheten har vært det verste, mener han.
Det å stå i ingenmannsland i så lang tid uten å vite.
Etter at NRK skrev om saken første gang, ble historien tilfeldigvis lest av en bergenser med tyrkisk opprinnelse.
Mat og klærHaldun Intepe har bodd i Norge i 30 år, og syns synd på sjåføren som uttalte til NRK at han var både oppgitt og deppa. Etter å ha snakket med ambassaden, kjørte han likegodt de tre timene til Lærdal for å møte ham.
Det endte med at Intepe tok Fethi med seg til Bergen i helgen. Der fikk han hente seg inn og ikke minst snakke med en landsmann.
- Han fikk ta seg en lang dusj, fikk på seg rene klær og har fått god mat. Jeg har prøvd å snakke med ham, han hadde stort behov for å snakke. Vi har prøvd å snakke om noe annet enn den vanskelige situasjonen han er i, sier Intepe til NRK.
På grensenFor Fethi er isolasjonen og usikkerheten om hva som skjer den verste.
Det har blitt lange og ensomme dager i førerhuset.
- Etter min mening er den behandlingen, og straffen, jeg har fått veldig ulogisk.
Hadde de stanset meg på grensen og sagt dette ikke var lov, hadde jeg ikke hatt de store problemene jeg har nå, sier han til NRK.
Fethi mener han ikke kan ta det fulle ansvaret for å kunne regelverket i hvert land han ferdes i.
Fikk kjøre- Firmaet har kanskje 50 prosent av ansvaret, de burde ringt til den tyrkiske ambassaden og spurt om regelverket. Men de siste 50 prosentene ligger hos norske styresmakter. De burde fortelle de som kommer til Norge om regelverket, på grensen. Jeg viste tollerne papirene mine, og der står det at jeg har to kolli. Men de sa jeg kunne kjøre videre, sier han.
Fethi Cagiran har kjørt spesialtransport i mange land der han hevder han blir gjort oppmerksom på reglene når han kommer til grensen.
- Enten får jeg slippe inn, eller så blir jeg avvist. Jeg kan ikke vite alle land sine regler og lovverk, avslutter han i intervjuet med NRK.