Forsvarer bruken av fillipinske sjåfører
Det forteller svenske Staffan Resare til transportnet.se i et intervju. Resare er administrerende direktør i det latviske selskapet Dinotrans som nylig har ansatt en rekke fillipinske sjåfører.
Les også: Nå er øst-europeerne for dyre
Saken om Dinotrans sine sjåfører har bidratt til leserstorm og også en rekke tildels grove uttalelser på ulike facebook-sider.
Mange spør seg om de fillipinske sjåførene er dyktige nok til å møte nordiske vintre og flere reagerer på rykter om sosial dumping og hevder at fillipinerne er med på å presse sjåførlønningene ned.
Samme lønn som øvrige "Europa-sjåfører"I intervjuet forteller Resare at samtlige Dinotrans-sjåfører i Europatrafikk ligger på samme lønnsnivå som øvrige sjåfører i Europa.
Resare hevder at disse nettolønningene ligger på mellom 1400 og 2000 euro månedlig. Også sjåførene som er ansatt i Dinotrans sitt tyske selskap skal ligge på dette nivået. Han synes media trekker forhastede konklusjoner om bedriftens valg av fillipinske sjåfører.
Tatt godt imot av kundeneDirektøren forteller videre at de har hatt problemer med å finne sjåfører i Latvia som tilfredsstiller kravene, uten at han utdyper dette nærmere.
- Vi har valgt å ansette fillipinske sjåfører for å møte våre kunders krav, uttaler han til transportnet.se. Han avslutter med å fortelle at de nye sjåførene er tatt vel imot av kundene og at de leverer god kvalitet på sine transporter.
Dinotrans har kjøring på hele Europa og har en rekke kontorer over hele kontinentet, deriblant Sverige. Bedriften har 260 trekkvogner og hadde en omsetning på 28 millioner euro i 2009. Omkring 330 er ansatte i transportselskapet som ble stiftet i 1996.