- Økt lengde holder ikke
Skogeierforbundet gleder seg over at samferdselsministeren har skåret igjennom og tillatt lengder på opp mot 24 meter for tømmervogntog slik flere av våre naboland har.
Som kjent kan det ofte være et problem å laste lovlig innenfor det nå gamle reglelverket som kun tillot 22 meter totallengde. Årsaken ligger i skogsindustriens kapplengder for å utnytte tømmeret best mulig.
Nå har samferdselsministeren endret regelverket og tillater totalt 24 meter og 32 tonn totalvekt på hengeren.
Allikevel gjelder dette foreløpig bare riksveier og det kan ta tid før det blir tillatt på fylkesveier. Dermed hjelper det ikke så mye i første omgang.
Men et skritt på rett vei er det iallefall.
Les også: Tillater tyngre og lengre tømmertransport
- Vi svært tilfredse med at Marit Arnstad åpner for lengre tømmervogntog, sier rådgiver Dag Skjølaas i Skogeierforbundet. På forbundets nettsider forklarer de at de nye reglene vil forenkle transporten for de som opererer i grensetrakter både i Østfold, Hedmark og Trøndelag ettersom Sverige har de samme reglene.
Må følges opp med økt vektSamtidig minner de om et forslag om å øke den tillatte totalvekten til 60 tonn.
- Det er viktig å følge opp vedtaket om økte lengder med økt totalvekt. Derfor ber vi ministeren sende forslaget om 60 tonn på høring. For å effektivisere transporten og redusere kostnadene er det nødvendig med økt totalvekt, sier Skjølaas.
Finnene vil bli tungvektereSkogeierforbundet skotter bort på både Finland og Sverige i argumentasjonen. Som TransportMagasinet tidligere har omtalt, ønsker finnene å bli Europas tungvektere og regjeringen selv foreslår 76 tonn istedet for dagens 60. Samtidig ønsker de å øke høydebestemmelsene.
Les også: Finnene vil ha 76 tonns lastebiler
Svenskene med 90 tonnOgså i Sverige har man de siste årene forsøkt diverse løsninger. I prosjektet "En Trave Till" - som oversatt blir noe slikt som "en tømmerbunt til" har svenskene fraktet tømmer på sine landeveier med 30 meter lange kjøretøy med 11 aksler og 90 tonn totalt. Resultatet er 20% mindre drivstofforbruk.
- Forsøkene i Sverige viser også at slike endringer kan gjennomføres uten at det gir mer veislitasje eller større ulykkesrisiko, påpeker Skjølaas.
Les også: Tommy Rustad - Tømmersjåfør med hjelmlengsel
Les også: Tømmer på fransk manér
Les også: 32 meters vogntog: "Ingen stor forskjell"
Les også: En sjelden DAF i skogen