Lederartikkel TransportMagasinet 3.2013: En gal, gal verden!
Norge som stolt sjøfartsnasjon er i dag bare et hyggelig minne vi kan mimre om. Mange, svært mange har dratt parallellen mellom det som skjedde i den norske handelsflåten og det som er i ferd med å skje i transportnæringa. Og det ser ut til å gå troll i ord.
For få år siden snakket vi lett bekymret om billige sjåfører fra Polen som kom til å bli en trussel for den norske yrkessjåføren. Polakkene er for lengst for dyre.
I søken etter billige sjåfører søkte en del transportører stadig lenger østover. Slovakia, Makedonia, Romania, Ukraina, Hviterussland, Tyrkia. Lastebiler med så eksotiske skilt at bilinteressert ungdom som skrev opp bilskilt på sekstitallet, ikke ville trodd sine egne øyne, er i dag et vanlig syn på norske veier.
Men det blir jo aldri billig nok. Nå ser det ut til at sjåfører som "krever" 1000 euro i måneden for å leve det meste av livet sitt i en lastebilhytte er alt for dyre. Dessuten er de jo drikkfeldige, må vite. Man må finne billigere løsninger, ellers så er det snart kroken på døra.
Verden er overfylt av fattige stakkarer som gjør hva som helst for en jobb. Hvorfor ikke søke etter lastebilsjåfører som skal bo i ei trang lastebilhytte enda lenger øst? For eksempel på Filippinene? Der er de jo ikke så godt vant. Som tenkt så gjort. Dinotrans søkte etter dyktige sjåfører fra Filippinene for å kjøre lastebil i Europa. Ikke fordi de var så billige (sier Dinotrans), men fordi de ikke får tak i gode sjåfører i Europa! Hørte dere? Ikke mulig å få tak dyktige sjåfører i Europa!!
Et Europa som er i økonomisk krise med enorm arbeidsledighet kan ikke tilby ledige lastebilsjåfører? Tror man på det så er man så godtroende at det grenser til kriminelt, spør du meg. Men dette er forklaringen til den svenske sjefen i Dinotrans.
Personlig mener jeg at dette er en noe avansert omgåelse av sannheten. Han burde vel sagt at "til den dårlige betalingen vi tilbyr så får vi ikke tak i gode sjåfører i Europa".
Da må man velge sjåfører som kommer fra land som er enda billigere en Romania. For eksempel Filippinene. Misforstå meg rett nå; jeg har ingenting å utsette på nasjonaliteten til lastebilsjåfører, men skal de konkurrere med våre egne så skal det skje på like vilkår. Det gjør det dessverre ikke nå.
For litt siden sto LO-pamp Roar Flåthen fram og skrøt av at de hadde fått gjennomslag for lik lønn for utenlandske arbeidere som for norske, når de jobber i Norge. Flott! Men hvorfor gjelder ikke dette for yrkessjåfører? Norsk Transportarbeiderforbund er et LO-forbund som organiserer forsvinnende få yrkessjåfører.
Hvor er de i en tid der den norske sjåføren er i ferd med å ende opp på lista over utrydningstruede dyrearter? Hvorfor synes de ikke i media der de burde brukt "filippinersaken" for alt den er verdt? Hvor er den rødgrønne regjeringen som ennå ikke har fått på plass obligatorisk bombrikke for utenlandske vogntog? Hvor er Statens vegvesen og politiet i de mange sakene om kabotasje som til stadighet blir henlagt?
For en gal, gal verden vi lever i!
Om noen år kan vi sitte og mimre over hyggelige lastebilbilder fra gamle dager, der norske sjåfører sørget for trygg transport. Og fagforeningene slipper den ubehagelige oppgaven å verve nye medlemmer. Samme faen bare transporten er billig nok! Og det ser ut til å være helt greit for de aller fleste.
Tormod M