23948sdkhjf

På hyttetur med Kenworth

Noen reiser langt for å dra på en stor hytte. Andre reiser langt med en stor hytte. Sukk. Dette er truck of the year i USA.

Det er en jury bestående av salgsorganisasjonen til amerikanske lastebilforhandlere som står bak utmerkelsen der de har kåret Kenworth T680 til årets lastebil 2013. T680 er Kenworths mest aerodynamiske modell noensinne og sammen med Paccars MX-13 motor er drivstofføkonomi noe av nøkkelen for seieren.

Nå er MX-13 forøvrig ingen ny motor. Den har blitt brukt i omkring fjerdedel av Kenworth og Peterbiltene i USA siden sommeren 2010 og finnes også i nye DAF XF.

T680 fås både med enkel hytte og med 76" sleeper. Førerhuset med en bredde på 2,10 i presset aluminium har alene vunnet flere i våre øyne uinteressante industripriser. At den har kostet 400 millioner dollar å utvikle, imponerer heller ikke så mye.

Ikke at de har intervjuet en bråte sjåfører for å finne beste løsninger til den nye hytta heller. Det gjør alle. Og alle gjør et nummer ut av at de hører på sjåførene når de lager ny hytte også.

Og alle skryter av hvor stille modellene er. - Når det regner er selve lyden av regnet mot frontruta høyere enn motorstøyen, skryter Kenworth.

Nei, det er liksom hvilke løsninger man kan finne når man har litt plass å gå på som imponerer. Selv om ikke T680 er størstemann på markedet. (Storebror T700 ble forresten Truck of The year for et par år siden)

For oss som må tenke lengdebestemmelser er det som å snike seg inn på en forbudt kinofilm. Europeiske hytter blir liksom ikke helt det samme, uansett hvor mye vidvinkel man setter kameraet på i reklamebrosjyrene.

Frontruten er 50% større enn andre Kenworth-modeller og kraftig buet for å slippe luften rundt førerhuset og over toppen. Faktisk er glasset buet så langt så langt som leverandøren, Pilkinton, klarte å levere. Glasset er også tykkere enn de konvensjonelle amerikanske for å redusere skader fra steinsprut.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062