Viking Steigen: Det største er ofte det beste
På Bogøy, fire mil fra E6 retning Steigen, ligger en liten bensinstasjon med tilhørende mekanisk verksted. Det er her Bogøy Bil og Landbruksverksted holder hus. I disse dager tar Viking Steigen som de første i landet i bruk Century 1140 rotator på sin nye tungberger.
Kontrakten med Viking har familien hatt i 40 år. De to karene har vært med på bergingsoppdrag siden de kunne gå.
Englandstur- Det som var in da vi startet denne prosessen var to vinsjer bakover og de nye sidestøttelabbene. Men vi fant fort ut at for bare halvannen million kroner ekstra fikk man rotator. Vi hadde sett bilder og filmer på youtube, så vi visste at det fantes, men ikke så mye mer, forteller Ole-Tommy.
Han pakket sekken og dro avsted til fabrikken Boniface i England sammen med Vidar Bjørnødegård fra den norske importøren Saferec.
Konseptet- Vi bestemte oss egentlig der og da. Jeg sa det til dem at jeg har gjort mange «krokstykkje» i livet, men dette blir antakelig det dyreste, smiler Ole-Tommy.
Dette var uten tvil en helt ny generasjon bergingsbil, med sitt lave påbygg og rotator på toppen.
Det er Saferec som har stått for hele prosessen frem til bilen var på veien. De handlet bilen fra Volvo og fikk montert påbygget i England. Brødrene Samuelsen har derfor bare en person å forholde seg til, Vidar Bjørnødegård hos Saferec.
Pakkeløsning, med andre ord. Eller skal vi kalle det en konseptberger?
Forsvarer USAFor å få mest mulig vekt fremover, er alt som kan flyttes frem montert i forkant av bilen.
- Vi har ikke valgt vekk noe som helst. Vi har fått en komplett bil, fastslår Carl-Otto.
Leverandøren er helt enig.
- Rotatoren gjør at man kan ta en masse jobber som en tidligere måtte ha mye mer utstyr for å gjennomføre. Den tar mye arbeid som man før trengte mobilkran til. I tillegg kan den både løfte rett opp og trekke til seg samtidig, forklarer Bjørnødegård.
I USA er dette konseptet vel utprøvd. Blant annet har forsvaret 1500 av dem.
Hver landsdel- Vi merker en stor interesse fra bergingsbransjen i Norge på dette, men dette er nok ikke en bil som vil gi noe volumsalg for oss. Folk sitter litt på gjerdet og vil se hvordan de virker først. Vi ser for oss at det plasseres en bil eller to i hver landsdel etter hvert.
Det er dårlige priser til utøverne og heller ikke arbeid nok til mange slike biler, sier Bjørnødegård.
Viking Steigen er allerede i dialog med sine oppdragsgivere for å få betalt for investeringen og innsparingene den representerer for kunden.
HydrodriveFor å sikre fremdrift, startet også jakten på drift på forhjulene da bilen skulle bestilles. Volvo ble kontaktet først, men var i utgangspunktet skeptiske til om dette lot seg gjøre.
- Vi ringte både MAN, Scania og Mercedes men de var heller ikke så modige på luftfjæring og trekk fremme. Ingen av dem ville gå inn på det.
Så ringte vi på nytt til Volvo, som fortsatt var like skeptisk. De stilte seg også tvilende til så stor motor som vi ønsket hvis vi skulle ha håp om forhjulsdrift i tillegg, sier Ole-Tommy.
De ble til slutt satt i kontakt med selger Bjørn Riise på Volvo Trucksenter i Oslo og ting begynte å løsne sakte men sikkert.
Løsningen- Jeg sendte en forespørsel til Terberg i Holland og de meldte tilbake at dette skulle de få til. I utgangspunktet ønsker kunden trekk på begge de styrende akslingene, men det ble for komplisert. Aksling nummer to med løft måtte vi derfor få montert i Danmark, før chassiset ble sendt til England, forteller Riise.
Han solgte chassiset til Saferec og har fulgt prosessen hele veien.
Etter at denne tungbergeren ble levert har Volvo lagt til rette for at de nå kan levere Hydrodrive fra fabrikk, i samarbeid med Terberg, så jobben blir enklere for norske selgere neste gang.
Åpnet dørerViking Steigen har åpnet noen dører vi ikke visste fantes.
Vi antar at tømmertransporten kanskje vil snuse på et slikt konsept?
Virkemåten er den samme som vi finner hos MAN.
- Vi er nødt til å ha forhjulstrekk på denne bilen, fastslår Carl-Otto.
- Den er like tung foran som bak og skal vi rygge i motbakke går det ikke uten.
Det var ikke noe alternativ for oss. 6x6 var også utelukket, da ville bilen blitt for stiv. Den er stiv nok nå med løft på andre aksel og avlastning på bakerste. Husk på at vi er vant med en F16 som snudde på femøringen.
120 tonnHamarøya er full av bratte bakker, så trolig vil de få mye glede av drift på forhjulene i årene fremover. Tungt nok blir det uansett.
- Vi har fått 50 tonn totalvekt på bilen og 120 tonn vogntogvekt når vi har slep. Det skal holde i massevis. Det er veiene som begrenser hva vi kan dra, ikke bilen.
Vi har jo investert i utstyr for å slippe å ha biler hengende i brilla. Skal vi for eksempel berge en fireakslet bil med en svær kran i fremveggen, så kan vi ikke ha den i brilla. Det blir for tungt, fastslår Carl-Otto.
SlepDerfor har de kjøpt inn en såkalt Safebar som gjør at man kan slepe biler uten sjåfør.
Safebar kobles i slepefestene i fronten på bilen som skal berges. Så monteres et feste på begge sider på stikka og det hele kobles sammen. Dermed skal slepet være tvangsstyrt under kjøring, og følger etter omtrent som bagasjetrallene på en flyplass.
Når man kjører fremover, vel å merke. Utstyret egner seg ikke til å rygge med, på grunn av spissingen på forhjulene.
- Men brilla er fortsatt sikrere og bedre å bruke. Nå har vi utstyr for unntakene også.
Tunnelene på 4.10 er alltid en utfordring når vi har en stor bil i brilla, bekrefter han.
SamarbeidBrødrene Samuelsen håper på fortsatt godt samarbeid med bergingsstasjonene i distriktene rundt og at også de ser verdien av rotator når store jobber dukker opp.
De er uansett stasjonert i fylket som har desidert mest storbilulykker.
Nordland topper statistikken over utforkjøringer og velt med god margin.
På Hamarøy har de nå utstyr til å ta det som måtte komme, bokstavelig talt på strak arm.
Se også filmen fra bergingsoppdraget vi fikk være med på.