Vi har en tunnelsikkerhetsforskrift
Etter brannen i Gudvangatunnelen mandag har spørsmål om sikkerhet i norske tunneler blitt aktualisert.
Statens vegvesen har en egen tunnelsikkerhetsforskrift for tunneler på riksvegnettet som er lenger enn 500 meter. Denne forskriften er retningsgivende for Statens vegvesens arbeid med tunnelsikkerhet. I Norge finnes det i dag 253 slike tunneler.
Du finner tunnelsikkerhetsforskriften her.
De fleste trenger mindre tiltakOmlag 30 av disse 253 tunnelene er bygd etter 2007 og er dermed bygd i henhold til kravene i Tunnelsikkerhetsforskriften. Det er også gjennomført rehabilitering av eldre tunneler bygd før 2007. Dette arbeidet fortsetter og det gjenstår rundt 200 tunneler som må rehabiliteres før 1. april 2019. Dette for å imøtegå EUs regler på området.
I de fleste eldre tunnelene er det behov for mindre tiltak for å oppfylle Tunnelsikkerhetsforskriften, mens for noen eldre tunneler er det behov for omfattende tiltak.
Vegvesenet har beregnet at det vil koste om lag 7 milliarder kroner å innfri Tunnelsikkerhetsforskriften.
I hovedsak godt sikretDet har hittil ikke omkommet personer som følge av brann i tunneler i Norge. Statens vegvesen er av den oppfatning at tunnelene i Norge i hovedsak er godt sikret og jobber nå med et handlingsprogram for perioden 2014-2017.
Dette handlingsprogrammet blir offentliggjort i januar 2014. Handlingsprogrammet vil gi en oversikt over hvilke tiltak og hvilke tunneler som prioriteres gjennomført i neste fireårsperiode innenfor de rammene som er gitt i NTP.
Fakta om tunneler i Norge
Totalt har vi 1060 tunneler på riks- og fylkesvegnettet i Norge.
De aller fleste tunnelene er svært korte.
Mindre enn halvparten av tunnelene på riks- og fylkesvegnettet er lenger enn 500 meter (484 tunneler).
Ved inngangen til 2013 var det på riksvegnettet totalt 498 tunneler med en samlet lengde på 578 km.