Vil klare 1000 biler
På syv måneder har Mercedes-Benz-organisasjonen solgt 480 enheter av deres nye Citan. Salget kom i gang i desember i fjor, men i julemåneden registrerte de kun opp 25 biler som alle gikk inn i demoparken. Nå har salget kommet skikkelig i gang og salgssjef Thomas Kravik trakter mot 1000 solgte innen årets slutt. Det er til dels avhengig av fabrikken og leveringene får vi vite.
UtfordrendeI et marked hvor Volkswagen- og PSA-produkter til sammen har tatt omtrent 70 prosent av markedet, er det utfordrende nok å være nykommer. Men BOS-organisasjonen har for lengst merket seg at premiummarkedet har etterspurt en bil i dette segmentet. For styrken av å kunne levere alt fra tunge kjøretøy ned til de minste varebilene med stjerne i grillen er stor.
Å være totalleverandør gir helt andre muligheter og det betyr mye for kundene, skal vi tro salgssjefen.
KonkurransedyktigMed et utslipp på ned mot 112 gram Co2 på mila får den lav avgift og et av leasingselskapene sier det er den rimeligste bilen i sitt segment nå. Interessen for bilen er stor og han noterer seg et salgsnivå på mellom 65 og 70 biler i måneden, men det er økende får vi vite
Lagerført hyllevareDet tar litt tid med ny modell og ny bil i et nytt marked på samme tid. Ikke minst på grunn av at for første gang har de plutselig fått kunder som velger en bil med stjerne i grillen, på grunn av lav pris.
- Vi har jo ikke vært så godt kjent i denne delen av markedet tidligere, innrømmer han.
FastfoodMed Citan oppfører kunden seg helt annerledes enn med Vito og Sprinter. De forventer en liten varebil klar til bruk og det helst med en gang, litt som med fastfood.
Det er derfor Citan kun finnes i to utstyrsvarianter, Citan og Citan Action, og i to lengder. Bertel O Steen har gjort modellen til en lagerført hyllevare, som kan leveres på få dager.
- Evalueringstiden på denne type bil er svært kort, det kan være timer og noen dager i stedet for måneder, forklarer han.
Tre til fem dagerDe tar derfor inn så mye bil de kan til lager og målet er at det hele tiden skal være biler tilgjengelig slik at leveringstiden kan være på tre til fem dager.
Flåtebil og bil nummer toKravik beskriver Citan som en typisk flåtebil, men likevel er kundegruppen differensiert og består av alt fra store selskaper til privatpersoner som skal ha en praktisk bil nummer to. Som følge av at markedet for de minste bilene har endret seg en del, blir også disse bilene mer og mer attraktive for det private markedet.
- Det at disse bilene i økende grad er blitt attraktive for det private markedet, er noe vi må ta inn over oss, mener Kravik.
Stor i BergenDet er de store byene som foreløpig har utmerket seg som gode Citan-markeder, særlig Bergen har gjort det svært godt. En av utfordringene er å få bilen kjent og å få prøvekjøringer. Han mener det er den beste måten å vise at den er helt annerledes enn en Kangoo, gir en annen opplevelse og at man merker denne forskjellen.
- Det er viktig med bil på vei og prøvekjøringer, vi vil vise at det er en ekte Mercedes, forklarer han.
45 prosent oppAllerede nå lager vesle Citan store ringer i vannet og er med på å sørge for at Mercedes-Benz-organisasjonen har økt varebilsalget med 45 prosent i år. Økningen har dessuten skjedd i et flatt varebilmarked.
- Det er veldig morsomt å arbeide med Mercedes-Benz varebil for tiden, smiler Kravik.