Kampen mot ulovlig kabotasje:: Ikke lenger tillatt med symbolsk last
At mange utenlandske transportører har utnyttet uklare norske regler om kabotasje og den minimale sjansen for å bli kontrollert for dette, er en kjent sak i bransjen. Og det hele begynner allerede ved grensa til Norge. I en artikkel her på tungt i desember i fjor fortalte vi om at Statens vegvesen hadde registrert en økende tendens til at utenlandske transportører hadde med seg symbolsk last for å kunne komme inn under begrepet "internasjonal transport", for så å kunne utføre kabotasjekjøring i Norge. Dette vakte stor oppsikt og har ført til en endring i regelverket.
Les også: Symbolsk last
For å ta det siste først; det settes nå krav til at den internasjonale transporten skal være reell og dokumentert med et fraktbrev. Det betyr at det ikke holder å ha med seg tompaller eller en symbolsk pall som ikke inneholder reelt gods.
DokumentertEtter at den internasjonale transporten er losset i Norge, kan bilen brukes til inntil tre kabotasjeturer innen syv dager. Her strammes det også inn med hensyn til dokumentasjon. I kjøretøyet skal det nemlig medbringes fellesskapstillatelse, dokumentasjon på den internasjonale transporten inn til Norge, samt dokumentasjon for hver etterfølgende kabotasjetur.
Dette bør gjøre det vesentlig lettere for kontrollmyndighetene.
Dokumentasjonen skal inneholde:
1. Avsenders navn, adresse og underskrift.
2. Transportørens navn, adresse og underskrift.
3. Mottakers navn adresse samt, etter at godset er levert, mottakers underskrift og dato for levering.
4. Sted og dato for overtakelse av godset, samt sted der godset skal leveres.
5. Den alminnelige betegnelsen på godset, emballeringsmetoden, samt, dersom det gjelder farlig gods, en almen anerkjent betegnelse på godset, sammen med antallet pakker og særlig merking og nummerering av pakken.
6. Godsets bruttovekt eller mengde gods uttrykt på en annen måte.
7. Motorvognens og tilhengerens nummerskilt.
Fast kjøring?Vi i redaksjonen har hørt at kontrollører i Statens vegvesen har fått beskjed om ikke å henge seg opp i om kabotasjekjøringen er å anse som en fast og løpende transport. Vel, rundskrivet fra Samferdselsdepartementet slår nå ettertrykkelig fast at dette ikke er tillatt.
Det står blant annet: "Det presiseres at speditører ikke vil ha adgang til å utføre kabotasje på permanent eller løpende basis selv innenfor rammene av reglene om at det kan utføres tre oppdrag innenfor en periode på syv dager".
Videre står det å lese: "Kabotasje kan kun utføres i en begrenset periode, og det må ikke skapes en permanent eller løpende aktivitet: Kabotasje kan ikke utføres på en slik måte at det skapes en permanent eller løpende aktivitet. Transportører som ønsker å drive løpende eller permanent transport i Norge må være etablert i Norge og ha løyve for nasjonal transport. Dette gjelder også for oppdrag som utføres som samlefrakt".
I rundskrivet tydeliggjøres det også at utenlandske transportører som utfører nasjonale oppdrag uten å oppfylle vilkårene for kabotasje, utfører et ulovlig nasjonalt transportoppdrag i strid med yrkestransportlova. Kontrollørene kan da på stedet iverksette bruksforbud i henhold til yrkestransportlova §40.
Grundige kontrollerMen oppdragsgiver sitter heller ikke trygt i stolen. For de som med forsett bryter eller hjelper til å bryte yrkestransportlova kan også straffes. I første rekke gjelder dette transportøren, men får også virkning på en oppdragsgiver som medvirker til brudd på kabotasjeregelverket.
Til slutt i rundskrivet oppfordrer Samferdselsdepartementet kontrollmyndighetene til å føre grundig kontroll med kabotasjevirksomhet, med tanke på brudd på, og omgåelse av regelverket.
Så gjenstår det å se om de nye innstrammingene bidrar til å stoppe ulovlighetene, og sørge for at norske og utenlandske transportører kan konkurrere på mer rettferdige premisser.
Les også: Finland blir kabotasje-reglenes konge
Les også: NHO og kabotasje
Les også: Ikke fri kabotasje fra 2014