Driftingkveld med Pluss:: Rått kundearrangement for lastebilfolket
Omkring 30 forventningsfulle deltagere møttes på Rudskogen her om dagen. Foran dem sto et helt team med de råeste driftingbilene man kan tenke seg. Her snakker vi om spesielle saker med motorer opp mot 900 hk, spesialbygget for å kunne lage de stiligste røykskyene med bakdekkene som tenkes kan. Team Yellow, som er hjemmehørende i Rakkestad, stilte hele teamet til rådighet på arrangementet.
850 hesterUndertegnede ble raskt hanket inn for å sitte på i en BMW 3-serie med ikke mindre enn 850 hk under panseret. Stroppet fast i passasjersetet, med helhjelmen godt tredd ned over hodet, bar det i vei ut på banen. Du verden for et skyv denne bilen hadde! Jeg satt som klistret til seteryggen, mens min sjåfør spant og herjet seg gjennom svingene. Etter et langstrekk angrep han svingen med det jeg vil kalle dødsforakt, gearet ned og lot det stå til. Vi spant vanvittig gjennom hele svingen og lukta av svidd gummi rev i nesa.
Jeg har vært med på mye tøff kjøring, både med truckracer og i Paris-Dakar-bil, men dette var noe helt annerledes. Redd? Nei, ikke med disse drevne sjåførene.
Fornøyde
Alle deltagerne fikk kjørt seg i passasjersetene denne kvelden. Riktignok satte en heftig regnbyge en midlertidig stopper for driftingen, men det tørket da noenlunde opp igjen og morroa fortsatte.
-Lastebilfolk er normalt opptatt av bil og motor, og da tenkte vi at dette kunne være en fin måte å bringe kundene våre sammen på og oppleve noe litt utenom det vanlige, forteller Rune Holtan i Pluss til TransportMagasinet.
At arrangementet falt i smak var det ingen tvil om. Selv godt voksne, garva lastebilfolk ble som barn igjen på Rudskogen denne ettermiddagen.
-Jeg hadde det greit inni bilen her. Veldig greit, var kommentaren til Brigt Vold fra Sola Storbil, etter å ha fått "kjørt seg" i bilen til Kim Karlsen.
Fakta:
Dette er drifting
Drifting stammer opprinnelig fra Japan, og er en form for motorsport der det går ut på å få bakhjulene til å miste grepet mot underlaget, slik at bilen spinner gjennom svingene, mens sjåføren har full kontroll over sladden. Enkelt forklart kan man si at det er snakk om kontrollert sladding på bane. Drifting er svært populært som oppvisning, men er også en viktig og ikke minst publikumsvennlig motorsport. I Norge er drifting en motorsportgren under Norges Bilsportforbund.