I-Shift gjør Volvo FE mer attraktiv
FE-serien fra 18 til 26 tonn ble lansert av Volvo i 2006 som et enklere og billigere alternativ til FM. Det slo godt an i en rekke land, men her i landet er FE produsentens klart minstselgende modell. Dels fordi bileierne - både firmaer med egentransport og ikke minst de profesjonelle transportørene - stiller høye krav til komfort og dermed fort lander på FM, men ikke minst mangelen på et billig automatisert girskiftsystem.
FE ble riktignok tilbudt med I-Sync i 2009, men det skulle fort vise seg å fungere dårlig. I praksis har derfor Allison fullautomat vært eneste alternativ. Den er både for tung og kostbar til distribusjonsbiler og salget har derfor i all hovedsak vært knyttet til renovasjonsbiler.
I tillegg til den utvendige faceliften - som også på denne modellen gir en klar Volvoidentitet - er derfor den største nyheten på FE at den nå kan tilbys med I-Shift som har en egen distribusjons-software. Kombinasjon av dette og den nyutviklede 6-sylindrede D8-motoren på 250, 280 og 320 hk fungerer utmerket og gjør bilen enda enklere å håndtere. Hvor mye dette vil bidra til å øke salget gjenstår nok å se.
Mindre turtallsjaging på FLOgså den minste lastebilserien til Volvo Trucks, FL fra 12 til 18 tonn, har fått modernisert utseendet - i all sak utvendig slik tilfellet også er med FE. Også FL har naturligvis fått Euro 6-emblemet på hytteveggen, og tilbys både med de to minste effektene av D8-motoren og en ny firesylindret D5-motor på 210 eller 240 hk.
Begge har et høyt dreiemoment allerede ved 800 o/min og fremstår som både smidigere og ikke minst mer stillegående enn den tidligere D7-motoren.
FL tilbys fortsatt med I-Sync som synes å fungere langt bedre med de nye motorene. Det virker i hvert fall som at de tidligere tendensene med turtallsjaging på Deutz-motoren nå er en saga blott. Blokken til både D5 og D8 blir for øvrig støpt i India, mens motorene blir montert i Frankrike - eller "Skövde Syd" som svenskene liker å benevne motorfabrikken i Lyon.