23948sdkhjf

Europas råeste Longline?

Kjetil Borlaug sendte en Scania trekkvogn til Holland for ombygging i vår. Han hadde ikke sett resultatet før han kom til TRANSPORTmessa. Ikke rart han bare så rett frem mens han småløp halvannen kilometer ned til Scania sin stand i enden av utstillingen.

Vestlendingen er medeier i Borlaug & Brosvik Transport AS, som til daglig har 15 vogntog gående for Bring i offshorekjøring. Til daglig tjener han til livets opphold i oljebransjen, noe som gjenspeiles i motivene på bilen. Han har derfor overlatt den daglige driften av transportfirmaet til transportleder Rune Klokkernes.

- Jeg har lenge drømt om en slik bil, men det har blitt med drømmen, forteller Kjetil da vi møter ham.

Grunnen til at han har nølt så lenge, er frykten for å stikke frem hodet. Han tenker på ryktene og snakket som lett oppstår i denne bransjen. Kjetil liker å være i bakgrunnen, forstår vi. Etter TRANSPORTmessa var nok det løpet kjørt, for å si det slik.

Sammen med sin svigerfar startet han transportselskapet B&B Transport i 2002.

- For seks år siden sjekket jeg mulighetene for å få tak i en Volvo VN 780, men etter et fabrikkbesøk i Sverige vokste istedet ideen om Scania Longline frem. Scania i Bergen har vært veldig imøtekommende og hjelpsomme i prosessen. Tidligere sjef, Robert Davidsen, har vært enestående.

Han har regissert hele oppbyggingen i Holland og Scania leverer dette produktet på lik linje som de leverer en annen trekkvogn til oss, noe som er veldig betryggende, mener Kjetil.

Dyr tur

Han hadde et økonomisk tak i utgangspunktet, men innrømmer at turen til Holland ble veldig dyr. Da alle mulighetene ble lagt på bordet, var det vanskelig å begrense seg. Prosjektet endte opp som den dyreste bilen ombyggingsekspertene hos Ematra i Holland har levert. 10 000 timer gikk med på Longline nummer 15 fra hollenderne.

- Uansett hva vi spurte om, var svaret «no problem». Jeg hadde likevel to krav. At alt skulle være i henhold til regelverket og at det skulle være stilrent, sier eieren.

Nå har han bestilt ny Broshuis-henger til bilen, som han tenker å bruke på litt lengre turer med offshoreutstyr når han har tid eller behovet er der.

I april sendte han en to år gammel Scania med topline-hytte til Holland, der den ble kappet i to og forlenget med 1,20 meter. Siden ble den innredet og motivlakkert via Ematra sine kontakter.

Eieren er storfornøyd med resultatet som vakte stor interesse på TRANSPORTmessa.

Med god grunn. Og før dere begynner å ringe oss: Det kommer det en større reportasje i TransportMagasinet om B&B Transport og Longline-eventyret nærmere jul.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078