23948sdkhjf

Forbedret mester

Ny front og nye førerassistenter er på plass, men den bunnsolide kvalitetsfølelsen og komforten er den samme på nye Mercedes-Benz Sprinter.

Det er i korte trekk det jeg ville sagt om nye Mercedes-Benz Sprinter. Bilen som har gitt navn til segmentet, store kassevogner, hvor den har ligget på en dominerende førsteplass i en årrekke.

Bestselger

I 2012 ble det registrert 605 nye Sprintere, mot 291 Craftere på andreplass. Etter første halvår har det blitt registrert 280 enheter og nå er den oppgraderte modellen på plass.

Nye assistenter

Hva er egentlig nytt fra dagens Sprinter som kom i 2006? Våre oppegående lesere har for lengst sett at dette er det samme Sprinter-karosseriet, men med en ny front som følger sine søsken. Resten av nyhetene finner vi i teknikken:

Vindassistent

Nye Sprinter er nå første varebil som har sidevindsassistent som standard. Systemet, som aktiveres i hastigheter over 80 kilometer i timen, skal stabilisere bilen ved hjelp av målrettet nedbremsing ved hjelp av ESP-teknologien. Resultatet blir at bilen holder seg i riktig felt og unngår farlige situasjoner.

I tillegg har Mercedes lansert Driving Assistance Package, eller kjøreassistentpakke, som inneholder fjernlysassistent, filholderassistent, blindsoneassistent og kollisjonsprevensjonsassistent.

Utstyrsbombe

Den første norske bilen er, ikke overraskende, en godt utstyrt bil med modellbetegnelsen 316, altså totalvekt på 3,5 tonn og den velkjente 2,1-literen på 160 hestekrefter.

Testbilen hadde tilvalg for over 170.000 kroner med 44 tilvalgte punkter fra deres Mercedes-Benz sine lister.

Koster det så smaker det?

Vi har flere ganger stusset over hvor høy pris en spekket Sprinter ender opp med. Denne bilen koster nesten 590.000 kroner inkludert mva.

Men likevel må vi bare innse at modellen har ledet soleklart på salgsstatistikken i mange år, og da har vel markedet allerede sagt hva de mener om forholdet pris og kvalitet her.

Noen priser:

Pris fra: 317.730 kr eks. mva.

Pris prøvekjørt: 486.884 kr eks. mva.

Pris prøvekjørt: 589.574 kr inkl. mva

Støysvak

Det merkes også at støydempingen er blitt bedret enda et hakk, noe som gjør turen ekstra trivelig.

Ikke store endringer i kupeen ellers, men du vil legge merke til det nye multifunksjonsrattet, den nye telematikken, ny gearspak og nye setetrekk. Ellers er det som vanlig svært komfortabelt, lyddempet og deilig å kjøre Sprinter.

Samme 2,1-liter

Motorene er de samme, 2,1-literen med effekter fra 95 til 163 hestekrefter og V6 3-liter med 190 hestekrefter som den største.

Bra Eco

Vi noterte oss at Eco-modus med start-stopp funksjonen fungerte svært godt og raskt, også på automaten.

Når man stopper helt og funksjonen aktiveres, blir det stille. Siden denne har automat står man bare i Drive med bremsen inne. Så fort bremsen slippes starter motoren.

Det føles nesten som om bilen begynner å drives fremover før motoren er i gang, så systemet har virkelig blitt kjapt.

85 prosent mindre NOx

Det viktigste å si om motorserien sånn i første omgang, er at alle motorene tilfredsstiller de kommende Euro VI-kravene som trer i kraft om drøye to år.

Dette har Mercedes-Benz klart ved å bruke AdBlue-tilsetning i eksosen, noe som reduserer NOx-utslippet med inntil 85 prosent i forhold til utgående modell.

Knallgod automat

Ute på veien får vi ingen overraskelser, Sprinter er solid, velkjørende og komfortabel, noe du merker kjapt bak rattet. Men denne bilen var også utstyrt med automaten 7G-Tronic, som nok en gang hinter om en av grunnene til at Sprinter selger omtrent det dobbelte av kusinen Crafter. Den gjør turen ekstra komfortabel og bykjøring blir mindre anstrengende.

Klokketro

Garantien er på fem år eller 300.000 kilometer, det skulle vel hinte om Mercedes-Benz sin egne klokketro på kvaliteten, om ikke annet. Serviceintervallene er også blitt lenger og kan strekke seg opp til 60.000 kilometer, men det er avhengig av innsatsen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08