23948sdkhjf

Ny DAF LF og CF:: Ansiktsløftning og nye motorer

I forbindelse med innføringen av Euro6 så lanserte DAF sin nye XF i november i fjor. Nå følger de opp med fornyede modeller på LF og CF. Vi har vært i Belgia og prøvekjørt nykommerne.

I fjor lanserte DAF sin nye XF-serie med Euro6-motorer, og den nye modellen falt i smak i TransportMagasinets redaksjon. Utvendig har lastebilen blitt mer moderne å se på, samtidig som designet er skikkelig tøft, mens resten av bilen har fått de nødvendige oppgraderingene. Ikke minst gjelder dette på motorsiden. Med Euro6 trenger man mer kjøling, og det er derfor de fleste lastebilene har fått en ny front med en kraftigere grill enn tidligere. Vi var i Spania i vinter og prøvekjørte den nye DAF XF og kunne rapportere at den nye bilen hadde beholdt de gode kjøreegenskapene forgjengeren har vært så kjent for.

Nylig introduserte DAF de mindre modellene LF og CF i Europ6-versjoner. Begge modellseriene har fått et redesignet førerhus, men endringene er nok ikke like store som på storebro XF. Les om lanseringen i Birmingham HER.

I all hovedsak er de utvendige endringene å finne på fronten. Begge har et design som tilkjennegir slektskapet med den store DAF XF.

LF og CF

Både LF og CF får nå ny front som ikke bare gir en ny design, men også sørger for bedre kjøling av motoren. Når det gjelder lys så kan CF leveres med LED-hovedlys, slik som XF også kan, mens både CF og LF får LED-kjørelys for kjøring på dagtid. Innvendige nyheter er blant annet nytt multifunksjonsratt, nye seter og nytt dashbord. DAF har, som blant annet Scania, innført en Driver Performance Assist som gjør at du som sjåfør kan konkurrere mot deg selv når du kjører. Ved hjelp av tilbakemeldinger i dashbordet får du en score på hvordan du kjører, samt tips til forbedringer.

Når det gjelder DAF LF så har den nye utgaven fått nytt chassis med en høyere grad av stivhet. På motorsiden kan man velge mellom en 4,5 liters firesylindret motor med betegnelsen Paccar PX-5, og en 6,7 liters sekssylindret motor med betegnelsen Paccar PX-7. Den firesylindrede versjonen er tilgjengelig i effektene 150 hk (580Nm), 180 hk (700 Nm) og 210 hk (760 Nm), mens den sekssylindrede motoren har effektene 220 hk (850Nm), 250 hk (950 Nm), 280 hk (1020 Nm) og 310 hk (1100 Nm).

Begge motorene er utstyrt med common rail-innsprøytning og turbo med variabel geometri. Sistnevnte benyttes for øvrig for å oppnå en bedre motorbrems enn på forgjengeren.

De store

Når det gjelder DAF CF så er den tilgjengelig med tre forskjellige motorer. Motoreffektene begynner på 223 hk og går opp til 510 hk, som er den sterkeste motoren DAF tilbyr. Dette vet vi at en del norske kunder synes er i minste laget, men spør du oss så bør 510 hk holde i de aller fleste tilfellene.

Den minste motoren man kan velge i CF er Paccars PX-7-motor som går fra 210 til 310 hk. Deretter kommer MX-11, en 10,8 liter som har effektene 290 hk med et dreiemoment på1200 Nm, 330 hk med et dreiemoment på 1400 Nm, 370 hk med et dreiemoment på 1600 Nm, 400 hk med et dreiemoment på 1900 nm og 440 hk med et dreiemoment på 2100 Nm.

Den største motoren, MX-13 som har et slagvolum på 12,9 liter, kjenner vi fra storebror DAF XF. Denne motoren leveres i effektene 410 hk med et dreiemoment på 2000 Nm, 460 hk med et dreiemoment på 2300 Nm, og 510 hk med et dreiemoment på 2500 Nm. Når det gjelder gearkasser kan man velge mellom manuelle og automatiserte varianter. ZF AS-Tronic har lenge vært tilgjengelig i DAFs lastebiler, men har så langt vært i en standardversjon levert fra produsenten. Det nye nå er at den har blitt forfinet med spesifikke funksjoner tilpasset DAF-motorene, noe som skal gi en enda bedre gearing.

Serviceintervallene er opptil 150.000 km for 13-literen, mens 11-literen har serviceintervaller opptil 125.000 km.

Prøvekjørt

Vi fikk prøvekjørt både DAF LF og DAF CF. Førstnevnte var i en versjon med 180 hesters firesylindret motor. Etter en rundtur på små landeveier, gjennom hyggelige landsbyer og ut på "bondebygda", satt vi igjen med en god følelse. DAF LF er en liten, kjekk distribusjonsbil som det av en eller annen grunn ikke selges så mange av i Norge. Kanskje den nye Euro6-versjonen kan bøte på det?

Hvordan var det så å entre den mye større DAF CF? Vel, det er tydelig at det ikke er snakk om et nytt førerhus, men et oppgradert sådant. DAF CF har et fint innsteg, og innvendig er det snakk om en innbydende bil. Men for de som skal bo i bilen tror vi at den relativt store motortunnelen bidrar til å dra ned kvaliteten på bomiljøet. Nå er neppe en CF det man velger hvis man skal bo mye i bilen, men den bør fungere helt greit hvis man har en overnatting i ny og ne. Det vi liker absolutt best med DAF CF er at man sitter lavere enn i store XF, noe som igjen fører til at man opplever kjøreegenskapene som enda bedre fordi man unngår de store sideveis bevegelsene man fort får i et høyt førerhus. DAF CF er rett og slett en knakende god bil å kjøre. Skal vi klage på noe så må det være at vi hadde ønsket oss en rattjustering som hadde hatt litt bedre innstillingsmuligheter. DAF er nesten i mål, men bare nesten. Videre synes vi den svarte ramma mellom den faste delen av siderutene og den delen som lar seg rulle ned er litt sjenerende. Men dette er småtteri i den store sammenhengen.

Vi prøvekjørte DAF CF 440 hk i to versjoner, en med sovehytte og lavt tak, samt en med det høye førerhuset. Begge ga et solid og godt inntrykk. Den nye 11-literen har en behagelig gange og vi opplevde motoren som responsvillig og smidig. Men 440 hester er neppe den motoren det kommer til å bli mest av i Norge, i alle fall ikke hvis man skal kjøre de tyngste lassene.

Med lanseringen av DAF LF og CF i nye versjoner har nå DAF fornyet hele rangen sin. Det skal bli spennende å se om den norske importøren får sving på salget av litt andre modeller enn trekkvognene de tradisjonelt er gode på? Gjør det ikke det så tror vi ikke vi skal legge skylda på produktene.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.14