Transit Connect prøvekjørt:: Ny klasseleder?
Ford har nå vært igjennom en 2-års prosess med å fornye varebilporteføljen. Transit Connect er ingen joint venture, men 100% Ford.
Den blir produsert i Valencia i Spania. Utenfor flyplassen i München setter vi oss bak rattet og fyrer opp en 1,6 liters Duroatorq-motor på 95 hestekrefter.
Ut på tyske landeveier er inntrykket som ventet. Vi blir nok en gang nødt til å innrømme at forventningene til en ny Ford blir innfridd. Kjøreegenskapene er svært gode, og kanskje best, i denne klassen, men det tør vi ikke si før vi får kjørt den hjemme på berget. Styreresponsen er som i en Foucs, altså svært god. Rafinert, dynamisk, stillegående og komfortabel kan beskrive den nye kassebilen.
Nytt på ConnectConnect blir første bil i sin klasse med Active City Stop som tilvalg, som koster 4000 kroner ekstra. Annet tilgjengelig tilleggsutstyr som er nytt for Connect er ryggekamera med bilde i det innvendige speilet, statiske kurvelys, tilhengerstabilisator, dynamisk kurvekontroll, Ford easyfuel, aktiv grill, bakkestart assistanse, veltebeskyttelse, Ford Sync og ikke minst Ecoboost-motorene.
Kupeen er ergonomisk og komfortabel og det er lett å finne seg til rette bak rattet som er høyde- og lengderegulerbart. Støydempingen er et stort skritt oppover i forhold til gamle Connect.
Ford lover en 15 prosents fordel på Connect når man ser på totalt ivsløp i forhold til konkurrentenen.
KapasitetVarerommet i kort utgave rommer 2,9 kubikkmeter og 175 centimeters lastelengde på varegulvet.
Varerommet i lang versjon er oppgitt til 3,6 kubikkmeter og lastelengden på gulvet 215 centimeter. Nyttelasten er oppgitt til 825 kilo med kort varerom og 1000 kilo på lang versjon. Skyvedøra på lang versjon skal dessuten være den med bredest åpning i denne klassen ifølge Ford. Både den korte og lange versjonen får med seg to europaller. Connect leveres kun med en takhøyde på 1270 millimeter lasterom.
Utstyrsnivåene blir Ambiente og Trend. Dette blir også første bil i klassen med Active City Stop som tilvalg. Den har tilhengerstabilisator, bakkestartassistanse, lastekontroll og elektrisk servo.
PriserInnstegsmodellen i Norge blir Ambiente. Med 75 hestekrefter starter den på 186.300 kroner. Legger man på 10000 kroner får man EcoBoost med 100 hestekrefter.
Øker man med 11.500 kroner får man Trend-versjonen til 197.800 kroner. Det er denne som er forventet å bli bestselgeren i Norge.
Det er ikke like mange oppbevaringsrom som i storebroren Transit Custom, men fyldige dørlommer og to koppholdere i mellom setene er på plass.
Passasjersetet kan brettes ned for å få et arbeidsbord.
Luke i vareveggen tillater objekter på opptil tre meter å gå inn i bilen, men dette blir ikke tilgjengelig i Norge som på Transit Cutsom. Grunnen er at objektene havner inn i selve kupeen og ikke i metallkassen under setet som på Custom.
Motorer:1,6 Duratorq TDCi på 75, 95 og 115 hestekrefter. 75- og 95-hestersversjonen leveres med FE-pack (fuel economi) som gir blandet forbruk på 0,44 liter på mila og 115 gram Co2 per kilometer på begge effektvariantene. Alle 1,6-literne har 230 newtonmeter.
Fuel Economy Pack inneholder Auto-Start-Stop, aktiv grill og smart regenerativ ladning. 115 hesteren har et Co2 utslipp på 125 gram og blandet forbruk på 0,48 liter på mila.
Bensinmotorer:Nytt for Transit Connect er at den også blir levert med bensinmotor. Fords vesle 1-liters EcoBoost-motor blir å finne i nye Connect. Her yter den 100 hestekrefter og får et utslipp på 129 gram Co2 og forbruk på 0,56 blandet. EcoBoost motoren på 1,6 liter og 150 hestekrefter blir høyeste motorisering på Connect og vil ligge på 0,77 i blandet forbruk.
Alle disse tallene gjelder for kort versjon, den lange versjonen vil ha noe høyere forbruk og utslipp. På 95 hesteren vil det øke fra 115 til 119 i Co2 og fra 0,44 til 0,46 i forbruk.
Forbruket skal være en 34 prosents forbedring i forhold til dagens Connect.
Femtrinns manuell gearkasse hører med til motorene med 75 og 95 hestekrefter. Sekstrinns manuell blir å finne på 115 hk diesel og 100 hesters bensin.
Minus:Dessverre er det kun EcoBoost-motoren på 1,6 liter med 150 hestekrefter som blir tilgjengelig med sekstrinns automatkasse. Vi har en mistanke om at dette er et oppsett som frir til det amerikanske markedet i første omgang.
Et annet minus er fraværet av firehjulstrekk, som segmentlederen Caddy nyter godt av.