Utrolig skalamodell:: Identisk ned i minste detalj!
For et års tid siden pratet Torstein Bergum, daglig leder i Aqua Power AS på Vinterbro, med Ole Werner Hansen. Sistnevnte er en dyktig modellbygger og Bergum ga ham en utfordring. "Bygg en skalamodell av en av bilene våre som vi kan ha utstilt". Men modellbyggeren syntes dette ble for enkelt og mente at modellen måtte virke, ikke bare være en statisk modell.
Dermed ballet det på seg og planleggingen av det som må være blant Norges mest avanserte radiostyrte modellbil tok til.
Mest avansert-Da Ole Werner sa at han godt kunne bygge en modell som ikke virket, men ville bygge en til seg selv som virket, ble vi enige om at vi satset på en modell som virket. Vi fant ut at vi ville ha en modell av en av de mest avanserte suge- og spylebilene vi hadde, en 2011 Scania R480 6x4*4, utstyrt med kombinert suge- og spylefunksjon og vanngjenvinningssystem, forteller Torstein Bergum til TransportMagasinet.
Ole Werner tok utfordringen på strak arm. Først måtte alt på originalen dokumenteres. Han tok omkring 200 bilder av lastebilen, før han satte i gang. Bortsett fra hytta og hjuloppheng, har han måttet konstruere alt det andre selv.
-Det finnes ikke byggesett av slike biler så her var det bare å være kreativ. Selve tanken er produsert av et avløpsrør i plast med diameter på 12 cm. Den er utstyrt med to impellerpumper som er så store at tanken måtte deles i to. Når det gjelder tårnet så brukte jeg nok to måneder bare på det. Det er laget ved å lodde tinn, men jeg måtte bruke tinn av forskjellige grader, så det ikke skulle smelte etter hvert som jeg la på nye runder med tinn. Ellers er ventilhus og flenser laget i styren, mens jeg blant annet har brukt hydraulikkslanger og kobberrør til andre detaljer, forteller Ole Werner.
Som originalen
At det har vært mye jobb for å få ferdig modellen er det ingen tvil om. Det elektriske systemet er i en klasse for seg. 25 plussledninger er samlet inn til en eneste ledning som går til batteriet, og elektronikken i modellbilen kostet alene rundt 30.000 kroner!
Alt av roterende lamper, arbeidslys, ekstralys og markeringslys er akkurat som på originalen. En avansert lydmodul sørger for motorlyd, trykklufthorn, lyd fra luftbremsene og ryggevarsler. Alt av lys kan styres uavhengig av hverandre, ja til og med blinklysene slås av automatisk når forhjulene rettes opp!
Den lastebilkyndige ser jo at det er snakk om en bil med "danskerumpe", eller sving på siste aksel. Også dette virker slik det gjør på en ekte Scania. Og har man først en original som kan suge og spyle så må jo modellen gjøre det også.
-Tanken rommer 2,7 liter og modellbilen har en sugekapasitet på 1,2 liter i minuttet, sier modellbyggeren med dårlig skjult stolthet i stemmen.
-Den blir kjekk å bruke på "småjobber" sier Torstein med et smil, mens han betrakter sin markedssjef som for opplæring på den nye bilen.
Jon Arne Opsahl er nemlig i full gang med å prøvekjøre modellbilen, under kyndig veiledning av Ole Werner. Mange av de ansatte er også til stede for å overvære begivenheten. Det tas bilder og filmes ivrig.
Dyrt
Torstein forteller at originalen som står inne på verkstedet har en prislapp på 4 millioner kroner, men så er det også en meget avansert bil som det bare finnes en håndfull av på Østlandet. Men modellen er heller ikke spesielt billig, og den finnes det garantert bare en utgave av. Prislappen endte på ca. 70.000 kroner!
-Jeg har valgt deler jeg vet fungerer godt, men de koster litt ekstra. Dessuten har mye av delene blitt innkjøpt fra USA og Asia. Da kommer det fort litt toll på ting som i utgangspunktet ikke koster så veldig mye. Blant annet har jeg kjøpt inn lysdioder fra USA for jeg vet at de er de beste, forteller Ole Werner til TransportMagasinet.
Han anslår at han har lagt 7-8 timer i uka i 50 uker, med å bygge opp modellen. Resultatet har med andre ord ikke kommet av seg selv. Da er det ekstra artig å høste lovord for jobben han har gjort.
-På et modellbiltreff jeg deltok på nylig vant bilen to priser. En for beste skalamodell, den andre var publikumsprisen. Men jeg bygger ikke en til, det orker jeg ikke, sier modellbyggeren, som allikevel røper at neste prosjekt blir en lastebil med fungerende krokløft og kran.
Gutta i Aqua Power AS er akkurat det denne dagen, gutter altså, allikevel skal nyinvesteringen brukes i seriøst arbeid.
-Vi kommer til å bruke modellbilen for å få oppmerksomhet rundt hva bedriften vår driver med. Når vi skal på messer og konferanser så blir modellbilen med, avslutter Torstein Bergum i Aqua Power AS, som ikke er bekymret for feil og skader på modellen.
-Vi har kjøpt den med full gullavtale hos Ole Werner Hansen, legger han til med et glis.