Dakar Rally 2014: Iveco satser tungt!
Iveco og FPT Industrial skal delta i Dakar Rally 2014, som arrangeres på det søramerikanske kontinentet, for sjette gang. Med betegnelsen «The Odessey» blir rallyet ett av de lengste og mest utfordrende de senere årene. Konkurransen vil gå gjennom tre land, Argentina, Bolivia og Chile. Rallyet starter 5. januar fra Rosario i Argentina og kommer i mål 18. januar i Valparaiso i Chile.
Som ved tidligere Dakar Rally er Iveco og FPT Industrial offisielle sponsorer til Iveco De Rooy Petronas Team fra Nederland, og utstyrer teamet med kjøretøy og motorer. Det er fjerde gang Iveco og FPT Industrial er partnere med Team De Rooy.
Debuten i dette samarbeidet startet i Marokko Rally 2011.
900 hkTeamet består av Gerhard de Rooy, nederlandsk fører, teamleder og vinner av Dakar Rally 2012, nok en gang bak rattet på en Iveco Powerstar, den nederlandske føreren Hans Stacey med Iveco Trakker Evolution 3, den spanske føreren Pep Vila og den franske føreren Jo Adua med Trakker Evolution 2.
Iveco Trakker er i utgangspunktet en anleggsbil fra det tunge programmet, velegnet til å kjøre i krevende terreng, slik førerne må takle i Sør-Amerika. Kjøretøyene er svært robuste og driftssikre med kraft fra Cursor-motorer fra FPT Industrial.
Kjøretøyene som deltar i Dakar Rally 2014 er utstyrt med FPT Industrial 13-motorer. De har et volum på 13 liter og kan levere opptil 900 hk og et maksimalt dreiemoment på 3.800 Nm ved 1.100 o/min.
TesterDe sekssylindrede rekkemotorene har 2. generasjon HD Common Rail-innsprøytning med et trykk på opptil 2.200 bar. Karakteristisk for motoren er høy effekt, hurtig respons, samt maksimal robusthet og holdbarhet, alt i følge en pressemelding fra Iveco.
Dakar Rally gir Iveco og FPT Industrial en viktig mulighet til å teste ytelse og holdbarhet på kjøretøy og motorer under spesielle og ekstremt vanskelige forhold.
En nyhet i rallyet i 2014 er en større variasjon i ruter for personbiler, lastebiler, motorsykler og andre kjøretøy. Dette er gjort for å øke sikkerheten for både førere og tilskuere. Rundt 60 prosent av ruten er felles for alle kjøretøy.
Personbiler og lastebiler vil riktignok ikke delta på etappen i Bolivia, men vil i stedet foreta en rundtur med start og innkomst i Salta og deretter ha en hviledag.