23948sdkhjf

Fra FM til DAB:: Gromlyd eller taushet?

Et av disse to alternativene kommer til å bli virkelighet i varebilene når FM-nettet legges ned om tre, eller fem år.

Tall fra medietilsynet viser at de norske lastebilimportørene av merkene Scania, Volvo, Renault og DAF, ikke leverte en eneste bil med fabrikkmontert DAB-radio i 2012. Om det fortsetter kan det bli mye ettermontering om tre år.

Digitalisering av radio ble vedtatt av Stortinget i mai 2011 og FM-nettet skal slukkes i 2017 eller i 2019.

Norge først ut

Norge er det første landet i verden som har besluttet å slukke FM-nettet. Utviklingen i andre land går i samme retning, men ikke like raskt. Danmark har satt sluttdato og Storbritannia skal sette sluttdatoen i nær fremtid. Sverige har sagt de skal slukke FM-nettet i 2022 og utreder nå hvordan prosessen med digitalisering skal forløpe. Nederland og Tyskland digitaliserer radioen og deres naboland utreder en overgang. Den Europeiske Kringkastingsunionen (EBU) har gått ut med en melding der de anbefaler medlemslandene å digitalisere radio og bruke DAB+ som standard.

Etter at overgangen til digital distribusjon av fjernsynet var fullført 1. desember 2009 er radio den siste store kommunikasjonsplattformen i Norge som ikke er digitalisert.

Flinkest i klassen

Hos varebilimportørene har pipa, eller radioen, fått en annen låt. Volkswagen nyttekjøretøy er flinkest i klassen og leverte 2270 varebiler med DAB-radio i 2012 og tallet for 2013 er ventet å havne på rundt 2500. Ford regner med å levere 600 Transit Custom med DAB-radio i 2013.

Toyota leverte 150 Landcruiser med DAB i 2012.

Volkswagen personbiler kommer dessuten med DAB+ som standard fra 2014, noe de er først ut med av alle bilimportørene.

CD-kvalitet

I løpet av det siste halvåret har undertegnede kun kjørt et par biler med digital radio, en Volkswagen Transporter og en Volkswagen Caddy. Dette var integrerte multimediaanlegg med DAB+ mottaker som tillegg, noe som kostet 2160 kroner ekstra. Vår opplevelse av dette var svært bra under kjøring her på Østlandet. Utvalget av kanaler var stort sett godt, særlig rundt hovedstaden. Det som trakk aller mest opp var likevel lydkvaliteten. Ta farvel med skurring og dårlig lyd, her er det CD-kvalitet som gjelder. I en del tunneler og dalfører vil man likevel kunne miste signalet, da mister man det også helt, det er enten eller med DAB. Stadig flere tunneler får DAB og mange har det allerede. Alle tunneler som i dag har FM, vil bli bygget ut til DAB, i følge Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge. Nye tunneler og tunneler på over 500 meter i lengde skal få dekning. Det er Statens Vegvesen som er ansvarlig for utbygging av DAB i tunnel, mens det er Norkring som bygger ut DAB-nettet ellers.

Løsningen

Så langt ser det ut som at løsningen blir å ettermontere DAB-adapter i biler hvor det blir vanskelig og eller dyrt å installere ny radio. I en del biler blir alternativet å installere ny radio eller installere skjult adapter. Dette kan koste bileieren alt fra 800 kroner og opp til en betydelig sum. Adaptere finnes til alle typer biler og radioer.

FM til DAB:

FM-nettet er vedtatt slukket senest i 2019, tidligst i 2017, avhengig av hvordan myndighetenes frem krav til slukking er oppfylt. Kriteriene vil bli vurdert i 2015 og da vil det også bli satt en slukkedato.

Utbyggingen av DAB-radionettene er allerede i full gang. I løpet av 2014 vil de kommersielle radiokanalene få en befolkningsdekning på 90 prosent. DAB-nettet som skal kringkaste NRKs kanaler skal dekke 99,5 prosent av befolkningen.

Myndighetenes kriterier:

NRKs radiotilbud må ha digital dekning tilsvarende dagens P1-dekning i FM-nettet.

Det kommersielle nettet må være bygget ut til minst 90 prosent befolkningsdekning.

Det digitale radiotilbudet må representere en merverdi for publikum

De må finnes rimelige og teknisk tilfredsstillende løsninger for radiomottak i bil.

Minst halvparten av radiolytterne må daglig høre helt eller delvis på en digital radioplattform.

Om FM-nettet skal slukkes i 2017, må alle de fem kriteriene møtes. Dersom de siste to kriteriene ikke er oppfylte i 2015, kan slukkingen likevel skje i 2019.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.057