Transporter-spesialisten
For rundt et år siden tok han den endelige avgjørelsen, og sa opp jobben hos Møller Bil Asker & Bærum. Der hadde han drevet som formann for klargjøring av nye Audi VW Og Nyttekjæretøy i mange år, men nå var altså tiden inne for å satse fullt på nettbutikken Koolart.no etter å ha hatt den som bigeskjeft i flere år.
Som Norges eneste nettbutikk som er spesialisert på Transporter-familien, ser det ut til at John Martin har funnet en nisje som fungerer. - Jeg blir jo ikke rik, men har ingen gjeld på varelager eller andre ting, og kona er fornøyd, ler den blide sørlendingen.
For det meste driver han med varebiler. De som kjøper seg Caravelle eller Multivan til familiebruk virker ikke å være like interessert i senking og store hjul, kan Sandvik fortelle. - Flesteparten av kundene er varebilsjåfører som enten driver for seg selv eller som jobber for et lite firma hvor de får være med å bestemme over bilene. Jeg har også noen kunder hvor sjefen er veldig interessert, og skal ha både spoiler og større hjul på flere biler, sier han til tungt.no.
Også nettforumNettbutikken Koolart hadde sitt utspring i et forum som Sandvik også driver kalt vwbus.no. Dette er et nettforum hvor folkevognbussentusiaster kan diskutere alt som omhandler disse bilene - først og fremst de vannkjølte modellene. - Miljøet er ganske delt i Norge. De som holder på med gamle, luftkjølte modeller har et annet forum hvor de holder til, sier han.
I begynnelsen var salget av deler bare en biinntekt som han drev med via telefon og forumet. På mange måter handlet det om å skaffe litt deler her og der for venner og bekjente, men for fem år siden endret det seg. Da startet han opp den rene nettbutikken mens han fortsatt jobbet hos Møller.
Vil starte fysisk butikkOmtrent samtidig som han sluttet i jobben for å satse på nettbutikken på fulltid, ble det også nødvendig med et dedikert lager til alle delene. Etter å ha lett lenge etter et egnet sted fikk han til slutt tak i et lokale på rundt 100 kvadratmeter på en låve like i nærheten.
Her har han både plass til en hel del deler og det er kjøreport så dersom noen kunder ønsker seg delene montert, kan han også ta seg av det. På lageret har Sandvik også kortterminal, så det fungerer i grunn som en butikk med begrensede åpningstider. Planen er imidlertid etter hvert å åpne en mer permanent butikk, men da også med enda større fokus på felger og dekk til flere bilmodeller.
Selv om Transporter-eierne står for mesteparten av salget i nettbutikken nå, påpeker Sandvik at han også har deler til andre varebiler. - Senkesett til Vito er på plass nå, og ting som lysbøyler og stigtrinn har vi til en rekke modeller, forteller han.
Norges kuleste Transporter?Og hva kjører så en mann som driver med styling av varebiler til daglig? Det som garantert er en av Norges aller kuleste Transportere. Den startet livet som en "ordinær" 2,0 TSI Edition. Det alene gjør bilen relativt spesiell her til lands. For mens de fleste Transportere på veien går på diesel, er det her en 200-hesters bensinturbomotor under panseret.
- Jeg ville ha manuelt gir, så da ble det en forhjulsdreven variant, forteller Sandvik. Etter å ha kjørt flere langturer med bilen er han helt sikker på at han ikke skal ha diesel igjen. - Den bruker litt mer drivstoff, men komforten er vesentlig høyere enn i dieselmodellene, sier han.
Bilen har også fått montert ratt fra sin lillesøster Golf GTI, baklukespoiler og senkesett. I kombinasjon med de voldsomme 22-tommers felgene skulle man ikke tro at det var så alt for mye komfort å snakke om igjen. Vi satt imidlertid på med bilen en kort tur, og den virket overraskende komfortabel dekkdimensjonen tatt i betraktning. Felgene er også fra Volkswagen-gruppen, men fra den litt mer sportslige delen - Porsche-merket sitter fortsatt i midten.
Dekoren som er gjort av Reklame service i Sandefjord gjør at bilen skiller seg enda litt mer ut. Det svarte taket er originalt på Edition-bilene, men ved å fortsette med mattsvart og rød dekor på panseret, grillen og fangeren ser bilen rett og slett slem ut.
- Neste prosjekt er å montere luftfjæring, avslører Martin. Da får man muligheten til å heve og senke bilen - for det er ikke til å komme fra at en veldig lav bil med stor felger til tider kan være en smule upraktisk. - Det gjelder bare å være litt forsiktig, smiler den stolte eieren.