Med filippinsk sjåfør:: Kjøreforbud for Dinotrans
Den filippinske sjåføren taklet ikke forholdene og kom seg ikke opp bakken inne på industrifeltet. I stedet ble det full stans og politiet ble koblet inn i saken, etter tips om at vogntoget var dårlig skodd. Da politiet ankom kunne de konstatere at vogntoget ikke hadde dekk- og kjettinger i henhold til norske lover.
PolitietPolitiets operasjonsleder kunne bekrefte til oss at vogntoget hadde fått kjøreforbud på grunn av dårlige dekk og mangelfulle kjettinger. Ikke var det nok kjettinger og de han hadde passet ikke til hjulene. Politiet kunne ikke si så mye mer utover det at sjåføren hadde en midlertidig internasjonal kjøretillatelse som de så nærmere på, og at sjåføren befant seg hos politiet.
Vi har fått tilsendt bilder fra lastebileier Erik Juhani Martinsen som tydelig viser manglene. Han passet også på å måle mønsterdybden på dekkene.
-På tilhengeren var det dekk som hadde en millimeter mønsterdybde, og kjettingen sjåføren hadde med seg er ikke mye brukbar. Ikke er det piggkjetting, dessuten passer den heller ikke til noen av hjulene, forteller Martinsen på telefon, mens han står og venter på bergingsbilen som skal fjerne vogntoget til Dinotrans.
KundenVi tok kontakt med Marius Iversen, daglig leder i Neraal Maskin i Drøbak. Hvordan stiller han seg til at godset deres fraktes med et trafikkfarlig vogntog?
-Dette er selvsagt ikke bra i det hele tatt. Det er ikke vi som har bestilt denne bilen som for øvrig kom fra Tyskland. Vi har en avtale med Toten Transport om transport fra Tyskland, men det er alltid en overraskelse å se hvem som kommer. Jeg vil for øvrig rette en stor takk til mannskapet fra Falck som brukte en time på å få slept vogntoget opp til oss. Den hadde et kolli som vi skal benytte på en messe, så det var fint at vi fikk tak i godset før vogntoget ble tauet inn, sier Iversen til TransportMagasinet.
Det er Redningsverket AS i Råde som har politikjøringa i Follo, og det er derfor mannskaper derfra som rykket ut til Dinotrans-bilen i Drøbak. Verksmester Jarl Smitt er mannen som hentet vogntoget.
Ikke ABS-Trekkvogna hadde i og for seg ikke så veldig dårlige dekk, selv om drivhjula er lavprofildekk med hard gummiblanding. De har mønsterdybden i orden og er også M+S-merket. Forhjulene er derimot sommerdekk uten slik merking. Dekkene på tralla er det verre med. De bakerste er utslitt, mens de andre er litt bedre. Når det gjelder kjetting så har vi funnet to, men ingen av dem passer hjulene, og det er heller ikke snakk om piggkjetting, forteller Jarl, som legger til at dette ikke er første gangen han må berge en Dinotrans-bil med en filippiner bak rattet denne vinteren.
-Det er ikke fungerende ABS-bremser på den tyskregistrerte tralla. Da jeg skulle kjøre vogntoget ned den lille bakken på industrifeltet måtte jeg bremse. Hjulene på hengeren låste og tralla slang ut med en gang, til tross for at farten neppe var mer enn 5 km/t, sier Jarl.
ParkertVogntoget står nå parkert hos Redningsverket i Råde, nøkler og papirer er låst ned slik at vogntoget ikke forsvinner før det er skaffet til veie riktige dekk og kjettinger. Mens vi står og snakker med Jarl så ruller det en annen Dinotrans-trekkvogn inn på plassen. Denne er mer tilpasset norske forhold. Elglys på taket og treakslet boggibil tyder på det. Ut kommer en sjåfør som på gebrokkent engelsk spør om han kan ta med seg tralla. Den er full av gods og noen er nok ivrige på å få tak i varene sine. En rask telefon til politiet og Jarl rister på hodet og forklarer at her må dekk og kjetting på plass før det blir snakk om å slippe tralla ut av porten.
Informasjon vi sitter på er at dette var den første turen til Norge for den filippinske sjåføren. Han skal ha sagt at han hadde fått beskjed fra sin sjef at han hadde dispensasjon for å kjøre på disse dekkene i Norge. Heldigvis er det ikke hans sjef som bestemmer hvordan reglene skal være i Norge.