Dette er en tyverimaskin - optimalisert for å stjele diesel
- Det er for jæ.... Vår tipser rister på hodet og peker mot den spanskregistrerte frysetralla som som står foran oss på Svinesund.
- Den ble visstnok stanset grunnet dårlige dekk, forteller han og peker mot skapene på siden der kjettinger og tompaller gjerne blir stuet inn.
Bak lemmene skjuler det seg profesjonelt pumpeutstyr og to store dieseltanker, hver på omkring 450 liter.
Selve aggregatet er stille. Antakelig er temperaturen allikevel kald nok for sylteagurkene som står stablet inni skapet. De skal til en møbelvarekjede.
Selve trekkvogna står på langstidsparkeringen. Der er også sjåføren som følger svært godt med på alt som foregår på plassen. Vi har sjekket, han er ikke tilstede når vi åpner skapene. Det er en trygghet. Vi slipper bråk og han vet ikke at han er avslørt.
Er klar over traileren - men kan ikke gjøre noeStatens vegvesen er klar over traileren. - Det er riktig. Transporten ble stanset fordi trekkvogna hadde så mange mangler at den er å betrakte som skrot. Ikke virket ABS, eksosen slang, lysene virket dårlig og den manglet kjetting. For å nevne noe. Dessuten var det for dårlige dekk på tralla. Den ble kontrollert under en storaksjon i forrige uke. Det forteller to av kontrollørene da vi spør hva de kan fortelle oss.
- Er dere klare over de ekstra tankene?
- Ja, vi fant dem da vi kjørte settet over grava for å sjekke bremsene. Vi har sett flere løsninger i samme retning tidligere, men dette er nok det mest profesjonelle vi har opplevd.
- Betyr det at den bare blir sendt videre med dieseltyveri-utstyret så fort den får skiftet dekk?
- Ja. Trekkvogna blir stående, men så snart traileren har nye dekk, kan den fortsette. Dette kan ikke vi gjøre noe med. Dessverre.
Så tankene i scanneren, men...Men hva med tollvesenet? Vi ringer tollsjef Wenche Fredriksen som kan bekrefte at den aktuelle transporten har vært innom scanneren på Svinesund i en rutinekontroll og at de fant tankene. Men så lenge de var tomme inn til Norge, er det ingenting de heller kan gjøre.
Dieseltyvene må altså bli tatt på fersk gjerning før de kan taes. Frem til det, er det fritt frem på norske veier.
Siste: Politiet henlegger 97 av 100 anmeldte dieseltyverier. Når blir første dieseltyv lynsjet?
Les også: Dieseltyver herjer fritt
Les også: Rumenske dieseltyver tatt
Les også: Lastebilsjåførenes nye supervåpen