Ford Transit prøvekjørt i Barcelona:: Nye Transit infrir
Første turen bak rattet på nye Ford Transit lover godt. Støysvak, komfortabel, lettkjørt med et lavt støynivå, er førsteinntrykket etter noen timer rundt i Barcelona. Følelsen av bedre kvalitet preger materialene i interiøret og opplevelsen av bilen. Lukking av dører, både foran og bak, styrker dette inntrykket.
Varebilen som tar over i størrelse der Transit Custom blir for liten, heter altså bare Ford Transit og den kommer i 450 varianter.
Ikke automatDet er positivt at man nå kan velge mellom forhjulstrekk, bakhjulstdrift og firehjulsdrift. Et fortsatt negativt punkt, er at den ikke kommer med automat.
Serviceintervallene er økt til 50.000. Ford har også gjort en del endringer som eieren ikke får direkte glede av selv, som å konstruere bilen mer servicevennlig.
Å skifte bakbremser tok på den utgående modellen 2,6 timer, på den nye skal dette kunne gjøres på 1,3 timer. 17 slike servicepunkter er forbedret.
Tre lengder - to høyderTre lengder blir tilgjengelig, L2 - medium akselavstand og 11,2 kubikkmeter, L3 - lang akselavstand og 13 kubikkemter og L4 - lang akselavstand med forlenget ramme og 15,1 kubikkmeters varerom. To takhøyder, H2 og H3 hvor sistnevnte er standard på L4. H2 er standard på L2 og L3. Transit er delt inn i tre vektklasser, 310, 350 og 470. Som L2-versjon har Transit plass til fire paller mot forgjengerens tre paller.
Større og mer utstyrI forhold til tilsvarende utgaver av utgående modeller, har den nye kassevogna 10 prosent større varerom. To utstyrsnivåer, Ambiente og Trend blir tilgjengelig, som på Connect. Men Ford Norge skal lage en tilleggspakke til Trend , en premiumspakke som inneholder Adaptiv cruisecontrol, ryggekamera, parkeringssensor foran og bak, filskiftvarsler og regnsensor. Når man først har valgt Trend-pakka, skal det være vanskelig å avslå Premiumspakka, i følge Damir Ljubuncic, produktsjef for Ford nyttekjøretøy i Norge.
2,2 DuratorqEn Duroatorq dieselmotor på 2,2 liter kommer i effektene 100, 125 og 155 hestekrefter. Med henholdsvis 310, 350 og 385 Newtonmeters trekkraft, oppleves motorene som sterke nok på den vesle prøverunden i Barcelona.
SparsomMye fokus blir gitt til Econetic-utgavene som nå er utvidet til seks modeller og i forhold til forrige generasjons Econetic, skal denne spare ytterligere seks prosent. 125-hesteren har auto-start-stop som standard i tillegg til akselerasjonskontroll og fartsbegrenser på 110 kilometer i timen skal være med på å spare.
Elektronisk sikkerhetEn myriade av elektroniske hjelpesystemer skal sørge for at det blir mindre sannsynlig at du klarer å tabbe deg ut. Traction control, TCS, Torque vectoring control, Roll-stability control, RSC, Curve control, CC, Trailer sway control, TSC, Emergency brake light, EBL, Hill start assist, HSA, Load adaptive control, LAC, Emergency brake assist, EBA. Alle disse blir oppsummert som Electronic stability control, ESC. Lane assist er også kommet på plass i den nye Transiten.
Europas biler vil komme fra Fords fabrikk i Kocaeli, Tyrkia. De første bilene vil være på norske veier i mai.
Sprinter-killer?Ford Norge har hårete mål om å ta førsteplassen fra Mercedes Sprinter i dette segmentet. Det vil si at de har håp om å selge 600 slike biler neste år.