Dansk politi ruster til kamp
Denne spesialenheten har eksistert i mange år, men har de siste to årene fått ekstra midler fra myndighetene, øremerket til kabotasjekontroller.
For å komme tettere på problemene er det siden i sommer etablert to nye avdelinger i Vejle og Aalborg, i tillegg til hovedkontoret i København.
LokaltVåre kolleger i danske Lastbil Magasinet har fulgt arbeidet og forteller at gruppen blir assistert av lokalt politi i det området kontrollene foregår.
- Det har vært en økning i bøtesatsene for kabotasjelovbrudd etter at kontrollene ble intensivert, men prosentmessig er det under to prosent av de kontrollerte utenlandske lastebilene som får bøter for ulovlig kabotasje, forteller redaktør Rasmus Haardgaard og legger til at store deler av den danske transportbransjen ser på kabotasje som et stort problem i Danmark, spesielt fagbevegelsen og lastebileierorganisasjonen DTL.
Overdrevet- Andre mener på sin side at problemet er sterkt overdrevet, sier han og trekker frem Dansk Industri Transport (DIT), ITD og Danske Speditører.
Ifølge Haardgaard har politiet ved flere anledninger erkjent overfor danske medier at de ikke har avdekket så mange saker som omhandler ulovlig kabotasje. De gir samtidig uttrykk for at det er svært vanskelig å skaffe sikre bevis i slike saker.
VanskeligNår har transporten krysset grensen til Danmark? Når den har kjørt, hvor den har kjørt fra og til, hvor og når den har losset og lastet? Alle disse faktorene er meget vanskelige å bevise, mener politiet.
Så er ulovlig kabotasje et stort eller lite problem i Danmark?
- Tja, begge parter i debatten kan bruke statistikk og argumenter for å fremstille saken til sin fordel. Så dette er et meget vanskelig område å bli klok på her i Danmark, avslutter Haardgaard.
Denne artikkelen er en del av en serie kabotasjeartikler fra Danmark. De øvrige finner du under.
Les også: Ga seg i tide
Les også: Kabotasjeproblemer i Danmark
Les også: Stolte tradisjoner for fall