EU-direktiv koster norske bileiere dyrt
For å øke trafikksikkerheten så er det stadig flere land som innfører pålegg om automatisk overvåking av lufttrykket i dekkene. Systemet kalles TPMS, Tyre Pressure Monitoring System. I henhold til EU's bestemmelser så må alle nye biler som selges i Norge etter 1. november 2014 ha et slikt system.
De aller fleste biler som er solgt de siste årene har dette allerede. En hel del bilprodusenter har så langt løst dette ved å overvåke rullehastigheten på alle hjul og derved «avsløre» lavt lufttrykk. Stadig flere går nå over til å montere en «sensor» i hvert hjul som sender radiosignaler til bilens hjerne med informasjon om lufttrykk. Når nye biler kommer til landet så er disse sensorene da allerede montert i sommerhjulene.
For et land som Norge der alle biler også må ha et sett vinterhjul så øker dette kostnaden på disse betydelig. Tidligere holdt det å kjøpe 4 vinterdekk og 4 felger til den nye bilen, men nå må dette også inkludere 4 dekktrykksensorer som skal monteres inni hjulene. Kostnaden for disse varierer fra bil til bil, men en total pris for 4 slike sensorer på mellom 3.000 og 5.000 kroner er nå innenfor normalen.
Bård Dalen, kjedeleder i Fagdekk, påpeker at den aller største kostnaden faktisk ikke dukker opp før bilen blir noen år gammel. Levetiden på batteriene i disse sensorene varierer fra 3 til 8 år. Batteriene kan ikke skiftes, slik at når disse er tomme for strøm så må hele sensoren byttes ut. Med både sommer- og vinterdekk så vil dette med dagens priser bety en kostnad for bileieren på mellom 6.000 og 10.000 kroner for 8 nye sensorer.
For mange bileiere så betyr dette at et dekkskift når bilen er noen år gammel kan bli nærmest dobbelt så dyrt som tidligere- prisen på en sensor kan i en del tilfeller nærme seg samme nivå som et nytt dekk. Ettersom teknologien er forholdsvis ny så kan det forventes at prisene vil gå nedover, men for de som kjøper dette i dag så er kostnaden for bileieren høy.
I tillegg er det heller ikke alle biler som har en «hjerne» som umiddelbart aksepterer at et «nytt» hjulsett skrues på. En del biler vil da gi feilmelding og indikere lavt lufttrykk selv om dette ikke er tilfelle, bilen må rett og slett fortelles at det er sommerdekkene som nå er montert. Noen biler tillater at bileieren selv gjør dette, mens andre vil kreve et besøk hos dekkforhandleren eller bilverkstedet med de kostnader dette medfører.
Bård Dalen sier at dette trolig også vil føre til at enda flere velger å benytte seg av dekkhotell da det i mange tilfeller ikke lenger vil være mulig for bileieren å gjøre sesongskiftene vår og høst helt på egen hånd.