23948sdkhjf

Budbringeren

Når du bruker åtte-ti timer hver dag på å levere bildekk rundt på Østlandet så stiller du en del krav til driftssikkerhet og komfort.

Det starter - ikke overraskende - med kø.

Klokka er 11.30 en formiddag i januar, og trafikken i Ekebergtunnelen står og stamper. Et ikke ukjent fenomen i seg selv, men kanskje ikke på denne tiden av døgnet. Men det kan oppstå kø når som helst, ifølge Bring Express-sjåfør Rune Hagen.

- Har det skjedd noe? Planen er at vi skal være ferdige med ruta i Vikersund mellom tre og halv fire. Men blir vi stående lenge her så går jo det skeis!

Rune Hagen (43) kjører varebil for Bring Express. Han er en av 12-14 faste sjåfører som kjører bildekk fra Oslo til diverse bilforretninger og verksteder på østlandsområdet. I grålysningen har han vært hos Norgesdekk i Enebakk og hentet dekk, akkurat som alle de andre kollegaene. Hver især har først vært en tur på et sentrallager (for eksempel Continental i Askim) for å hente varene som skal distribueres. Bildekk, felger, komplette hjul og litt annet småtteri. Men mest dekk og hjul.

- Så bærer det inn til terminalen på Ensjø i Oslo hvor vi sorterer dekkene og fordeler dem på rutene. Og så er det ut igjen på hver vår rute, som regel starter vi mellom klokka 10 og 11, forteller han. Da går det biler til hele østlandsområdet, med Elverum og Lillehammer og Grenland som noen av ytterpunktene. Mye av poenget med hele opplegget er at verksted eller forhandler kan bestille dekk på morgenen, og få varene levert i løpet av dagen.

Lommekjent

Rune bor på Hadeland, og kjører vanligvis ruta Oslo-Drammen-Hokksund-Hønefoss og så videre hjem. Stoppestedene kan variere en del, men etter mange år i bransjen er han lommekjent i hvert fall blant bilforhandlerne i Asker, Lier og nedre Buskerud. I dag har han 18 stopp fra Asker til Vikersund.

Rune har full bil, men ikke stappfull. Opp mot 15 kubikkmeter med dekk og felger. Maksimal last er 1200 kilo. Men av volumet i et bildekk er jo mesteparten luft.

- Den travleste sesongen er i oktober/november, for da skal jo mange kjøpe nye dekk. Da har vi opptil 30 biler som kjører hver dag, og alle har henger. På terminalen på Ensjø kan det være mellom 8000 og 10.000 dekk som skal sorteres og leveres hver dag. Da får vi inn varer om kvelden og natta også, forteller han.

I Ekebergtunnelen begynner trafikken å løsne og flyte greit. Vi passerer Operatunnelen.

- Jeg tenkte nok det ikke var noe alvorlig. Har det skjedd noe spesielt så bruker sjåførene som kjører ut før meg å ringe og si fra, kommenterer Rune.

Foretrekker Sprinter

Alle som kjører varebil i akkurat denne geskjeften hos Bring Ekspress kjører Mercedes Sprinter. VW Crafter kunne også vært aktuell, men Sprinter byr på best kjørekomfort, mener Rune. Og varebilavdelingen hos Bertel O. Steen på Lørenskog får ros for å være hjelpsom og effektiv.

- Problemet hos noen verksteder er at de forstår ikke at vi driver næringsvirksomhet. «Du kan få en time om 14 dager,» sier de, og det holder ikke for oss. Og selgerne til Mercedes er profesjonelle og har god oversikt, forteller han.

Rune Hagen har to sjåfører og eier tre Sprintere som går i Bring Express-trafikk:

  • En '08-modell 318 som har gått 460.000 km (den vi kjører nå), som trolig er skiftet ut med en ny 319 når du leser dette.
  • En '11-modell 319 (240.000 km på telleren)
  • En '13-modell 319 (50.000 km på telleren)

- Jeg kjører mellom 80.000 og 100.000 kilometer i året, men en av de ansatte sjåførene mine har lengre rute og kjører minst 120.000, forteller Rune.

- Hva som er bra med disse bilene? Holdbarhet, kjørekomfort og service. VW Crafter er ikke gæærn den heller, men den får vi dessverre ikke med automatgir. Jeg begynte ikke med automatgir før i 2007, og var ikke så opptatt av det heller, men nå vil jeg ikke ha noe annet. Du får en mer avslappet kjørestil, forteller Hagen.

- Det er det samme med ryggekamera, som jeg begynte med i 2011. Nå ville jeg ikke vært uten, sier han.

I den travle dekksesongen bruker alle bilene å kjøre med henger, ofte to måneder i strekk. Da passerer kjøretøyet 3,5 tonn, og sjåførene må ta i bruk ferdsskriver, ha godstransportløyve (alle har det) og følge kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

- Denne modellen kan også registreres med tillatt totalvekt på over 3,5 tonn, men da blir den en del dyrere i drift, selv om den er billigere i innkjøp, sier Rune.

Både han og alle kollegaene foretrekker og kjører samme bil: Sprinter modell 318 eller den nye 319 CDI med eventuell henger bakpå. 319 har renere motor som gir 10 hk mer og fås med sjutrinns girkasse.

Første stopp

Vi snirkler oss rundt på småveier i Asker. Mølla Dekk er første stopp.

- Jeg er glad for at jeg slipper å kjøre i Oslo sentrum. Jeg begynte jo som budbilsjåfør i Oslo i 1989. Da fantes det jo fortsatt mange bedrifter i trykkeribransjen, og det var et travelt renn fram og tilbake med å levere prøvetrykk og filmer og litt av hvert. Og fortjenesten vår var nok bedre da. Men jeg vet ikke om jeg hadde orket å kjøre i Oslo i dag slik som trafikken er blitt, forteller han.

Vi leverer dekk hos SnapDrive i Asker, deretter bærer det til Lier. Merkeverkstedene står i kø i bilbyen på Lier. Toyota. Buskerud Bilsenter, som skal ha 16 dekk montert på felg til Nissan Note. Rune passer på å plassere hjulene slik at de står med riktig rulleretning til de skal monteres. Bertel O. Steen, Bilia Lier. Noen dekk her og noen hjul der. Og endelig Albjerk Bil. Her er det trangt med mange biler på liten oppstillingsplass, og sjåføren redegjør engasjert for hvor trangt det virkelig kan være - særlig når han har med seg henger og må rygge 50-100 meter inkludert en 90-graders sving for å komme til døra for varelevering.

- Hos bilforhandlerne er det jo alltid mange biler, så det er slik det er. Men ofte har jeg inntrykk av at når de bygger et nytt næringsbygg i dag så er varelevering det siste de tenker på.

- Det blir ikke kjedelig å kjøre mye den samme ruta hele tiden?

- Når du kjører bil i jobben, så går dagen alltid fort, synes jeg. Og det er lite utskifting av sjåfører hos oss. Det er en fordel. Alle sjåførene kjenner systemet vårt godt. Og vi treffer mye de samme folkene ute hos kundene, så leveringene blir veldig effektive. Slik vi jobber kan kundene bestille dekk på morran og få dem levert utpå dagen, forteller han.

Nøye med detaljene

- Hvordan skal en slik bil være utstyrt?

- 3-liters V6-motor på 190 hk. Automatgir, AC og sentrallås. Forsterkede fjærer og støtdempere. Hengerfeste, ryggekamera og ekstralys. Jeg liker å få flyttet skilleveggen inni litt bakover, så det blir litt bedre plass for setene. Bilene skal være lakkert i den grønne Bring-fargen. Mercedes har den fargen i sortimentet, men lakkerer i utgangspunktet ikke sidespeil og støtfangere. Men jeg bestiller grønnlakkering av alle detaljer. Du vet, ser bilen fin ut så blir du litt mer nøye med å ta vare på den, forteller Rune Hagen.

- Ny bil med det utstyret vi må ha koster rundt 600.000 kroner pluss moms, sier han.

Vi leverer dekk hos Albjerk Drammen og hos Isachsen Entreprenør. Lasterommet tømmes sakte men sikkert.

Vi har jo akkurat snakket at Rune er nøye med detaljene på bilen. Idet vi begynner å kjøre igjen ringer telefonen. En av Runes kontakter hos Bertel O. Steen kan fortelle at han er kommet noen skritt videre med ideen om å få montert en opplyst Mercedes-stjerne i grillen på Sprinteren! En løsning som Rune er interessert i, men som ellers kun leveres til personbiler.

Ferden går i retning Vikersund. Dekk lempes av på Skotselv. Det snør jevnt, med store snøfiller i lufta, og føret er sleipt i bakkene opp og ned til Skotselv.

- Du foretrekker piggfritt?

- Jeg kjøper nye piggfrie dekk hver høst. Til våren er de nesten utslitt, og da kjører jeg det siste ut av dem før jeg setter på sommerhjul, forteller Rune.

I verkstedet på Geithus er det tomt og stille når han banker på. Plan B er å reise hjemom til innehaveren og sette pakka på gårdsplassen hans (det er ikke første gangen). Men på vei videre treffer vi innehaveren i bil og kan snu og få levert varene.

- Merkelig stille på telefonen i dag. I dekkskiftsesongen er det noe helt annet. Da hender det kundene ringer og spør om jeg er på vei og om jeg har med dekkene som de har bestilt. «Ja, er der om ti», svarer jeg, og da vet de at de kan begynne å jobbe med den bilen som jeg har med dekk til, forteller han.

Vikersund er siste stopp. For Rune gjenstår en times kjøring hjem til Hadeland. Så dermed ble det en åtte-ni timer på veien i dag også!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078