Walmart Advanced Vehicle Experience:: Framtiden er her allerede!
Framtidsvisjoner og designstudier av framtidens kjøretøy dukker fra tid til annen opp. Mange husker vel MANs framtidsstudie i full størrelse, som ble presentert på IAA for noen år siden. Knalltøff og ultramoderne, men dessverre ikke noe mer avansert enn en modellbil i kjempeformat. Den hadde vel knapt hjul som rullet rundt!
Derfor synes vi Walmart Advanced Vehicle Experience er en spennende nyhet. I samarbeid med flere leverandører har en av verdens største butikkjeder utviklet et transportkjøretøy som ikke bare viser moderne teknologi og framtidstanker - vogntoget er faktisk fungerende!
Bakgrunnen for dette kjøretøyet er Walmarts planer om å fordoble effektiviteten til kjøretøyparken sin.
PeterbiltDet ultramoderne kjøretøyet hadde premiere på Mid-America Trucking Show 2014, og skal vi dømme etter publikumstilstrømningen så fant amerikanske transportfolk dette meget interessant. Det er snakk om en trekkvogn utviklet av Peterbilt og en 53´ trailer fra amerikanske Great Dane, en ganske vanlig kjøretøykombinasjon, hadde det ikke vært for en mengde ny teknologi.
Trekkvogna har ingen forbrenningsmotor i konvensjonell forstand. Her er det snakk om en kombinasjon av turbindrift, eldrift og seriehybrid. En mikroturbinmotor fra amerikanske Capstone Turbine Corporation, brukes til å produsere strøm. Denne kan drives av en rekke forskjellige drivstoff som LNG, CNG eller forskjellige biodrivstoff. I den første prototypen drives turbinmotoren av diesel. Førerhuset har "sliding door", en skyvedør for lett tilgang til førerplassen. Den er for øvrig plassert mitt i førerhuset for best mulig sikt.
Videre er førerstolen svingbar 180 grader, hvis man skal benytte stolen som hvilestol. Bak førerplassen er det en fullverdig boenhet.
SeriehybridSamme selskap har også utviklet seriehybridsystemet i trekkvogna. Ved å benytte seg av en seriehybrid, kan gassturbinene jobbe ved et optimalt turtall hele tiden. Elektromotoren og batteripakka benyttes til akselerasjon og retardasjon. I sistnevnte tilfelle regenereres batteriene.
Bilen kan kjøres i tre stadier; "charge mode" der bilens eget system avgjør om batteriene må lades eller ikke. Sjåføren kan også velge dette stadiet manuelt, for å toppe opp batteriene.
I "electric vehicle mode" kjøres lastebilen kun ved hjelp av elektrisk drift. Når batteriene går ned til 50% kapasitet startet turbinmotoren for å lade opp batteriene igjen. "Electric vehicle mode" benyttes under småkjøring i tettbygde strøk. "Hybrid electric mode" er den tredje varianten, og den som benyttes over lengre avstander. Her benyttes turbinmotoren til lading hele tiden.
Great DaneTraileren er produsert av amerikanske Great Dane Trailers og har en rekke nye løsninger for å spare vekt, samt få ned luftmotstanden. Taket og sidene på traileren er laget av karbonfiber og det skal være første gang man har produsert karbonfiberplater i denne størrelsen. Dørken på traileren er produsert i armert glassfiber og skal tåle lasting med truck opp til 7 tonn.
Utstrakt bruk av LED-lys er også en del av pakka. Aerodynamikken i fronten av traileren er ivaretatt med et konveks design, som samtidig sørger for god lasteplass innvendig. Trailerskjørt av komposittmateriale, løftbar aksel og spesielle aerodynamiske hjulkapsler topper det hele.
Legger vi til at aerodynamikken på trekkvogna skal sørge for 20% lavere luftmotstand enn en Peterbilt 386, som Walmart benytter seg av i stor grad i dag, så sier det seg selv at man med dette vogntoget viser vei hva gjelder framtidstanker, enten det er snakk om miljø eller ny teknologi.
Se video av framtidens vogntog
Blant de største
Wallmart er blant Verdens største flåteeiere og har 6500 trekkvogner, 55.000 trailere og 7000 sjåfører. I USA har de 158 distribusjonssentere. Wallmart har for øvrig virksomhet i 27 land, ca. 11.300 butikker, ca. 245 millioner kunder i uka, og omsatte i 2014 for 473 milliarder amerikanske dollar. Antall ansatte er totalt ca. 2 millioner personer på verdensbasis.
Da er det kanskje ikke så rart at de er opptatt av å modernisere transportene sine og, ikke minst, få ned utslipp og ikke minst utgifter. Det skal bli spennende å se om Walmart Advanced Vehicle Experience vil føre til en endring i tankegangen til transportnæringa.
Uansett så snakker vi om et meget spennende prosjekt, selv om mange selvsagt synes en klassisk Peterbilt er tøffere enn den ultramoderne modellen Wallmart viste på MATS 2014.
Liker du saken? Meld deg på vårt nyhetsbrev.