23948sdkhjf

Prisbelønt designer-varebil fra Opel

Det er ikke bare utseendet som er nytt. Også under panseret finnes det gode nyheter.

Opel Vivaro kom som et frisk pust inn i varebilklassen da vi så den første gang i 2001. Undervis har den fått både en ansiktsløfting (2006) og et utvalg med nye motorer.

Nå, etter mer enn 600.000 produserte eksemplarer, er det heller ikke til å komme fra at det er på tide med en avløser. Bilen er forresten «tvilling» med Renault og Nissan-modellene Trafic og Primastar.

Lenge skal det heller ikke være nødvendig å vente. Nykommeren som du ser på disse bildene skal være klar allerede i løpet av sommeren.

Mer moderne

Det aller første man legger merke til er det nye «fjeset», altså grill og frontlys som trekker klare paralleller til merkets personbiler. Den kraftige profilen på karosserisiden bidrar også til å gi bilen ytterligere personlighet.

Grillen er i en kombinasjon av krom og pianolakk og den får LED-lys i frontlampene. Støtfangertrekket med integrerte tåkelys gjør at den ser ganske jålete og påkostet ut.

Baklampene er som på foregående modell høye og smale, men har også fått nytt design.

Ellers har bilen et utpreget firkantet design, noe som alltid et praktisk med tanke på plassen i denne typen biler.

Skulpturelt artisteri?

Mark Adams, som er Opel Design Vice President, beskriver den nye bilen slik i en pressemelding: «- Den nye Vivaro viser skulpturelt artisteri og tysk presisjon med kunstnerisk utforming, dristige proporsjoner og premium aksenter. Dette gir den en skarp og raffinert karakter.»

Det blir kanskje litt i overkant pompøst for de fleste av oss, men det er i alle fall tydelig at han er fornøyd med den utførte designjobben.

Alt i alt er vi enige i at bilen ser både elegant, robust og moderne ut. Vi liker også det vi ser.

Kun ett, men spennende motoralternativ

Om vi løfter på panseret er det også nyheter å finne. Bilen leveres med en helt ny, moderne og spennende 1.6 BiTurbo CDTI med sekvensiell turboladning. Det vil si at den er utstyrt med to turboer som jobber sammen og overlapper hverandre. Det skal være gunstig for både forbruk og utslipp. Dermed vil det påvirke prislappen på bilen, ettersom lavt utslipp bidrar til lavere avgifter.

Effekten blir på 120 hestekrefter. Dette blir eneste motoralternativ i nye Vivaro - i alle fall til å begynne med.

Opel sier at de med denne motoren kommer til å sette ny standard i klassen og vi gleder oss til prøvekjøring!

De aller første bilene kommer til Norge og forhandlerne allerede i juni, mens den offisielle norgeslanseringen er planlagt i oktober. Da vil også de første kundene få sine nye Vivaro.

Importøren forventer at nykommeren skal sette fart på salget av Opels viktigste yrkesbil. I tillegg har de jo «lillebror» Opel Combo.

Større

Nye Opel Vivaro kommer i to forskjellige lengder, akkurat som forgjengeren. Men bilene har vokst seg større i den nye generasjonen.

Den korte utgaven er nå fem meter lang, og den lange utgaven ytterligere 40 centimeter lengre. Dette skal komme både fører, passasjerer og ikke minst lastekapasiteten til gode.

Bilen er fortsatt et samarbeid med Renault/Nissan, men i motsetning til disse - som produseres i Frankrike - skal Vivaro fortsatt produseres ved GMs anlegg i Luton i England, sammen med tvilling-bilen Vauxhall som selges på det britiske markedet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078