Ekstrabevilgning til økte grensekontroller
- Vi viderefører og styrker dermed innsatsen om økte midler til kontroll av tunge kjøretøy, forteller samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i pressemeldingen.
Det er vel anvendte kroner. TransportMagasinet har ved flere anledninger pekt på behovet overfor ministeren.
I dag slippes nemlig 99,5 prosent av tungtrafikken ukontrollert inn i Norge over Svinesund. Rundt 2500 vogntog passerer daglig over bruen. I fjor fremkom det at det gjennomsnittlig stanses ti tunge kjøretøy i løpet av et døgn.
Les også: 99,5% av tungtransporten kontrolleres ikke!
Dyktige kontrollører står på, men de har ikke ressurser til å stanse flere. Det hjelper naturligvis heller ikke at lastebilsjåfører som ikke ønsker å bli stanset, enkelt kan gå rundt bygget etter tollklarering for å se om det er kontroll, eller de kan vente til etter klokken 15.30. Da slukkes nemlig lyset og kontrollørene går hjem. Dermed ruller alle over grensa, uansett om de har bremser på kjøretøyet eller ikke.
Nå er det riktignok en sannhet med noen modifikasjoner. Statens vegvesen har enkelte kveldsvakter og kontroller på andre tider av døgnet også, men i løpet av en uke er det langt flere ubemannede enn bemannede timer der.
Løsning for "Den himmelske freds plass"Kanskje kan det nå bli en endring på dette. I skrivende stund later det til å gå mot en løsning når det gjelder plassproblematikken også. Det ville ikke hjelpe mye med flere kontroller om man ikke har plass til lastebiler.
En periode har plassen blittt kalt "Den himmelske freds plass" etter at man ikke hadde lenger hadde oppstillingsplasser til mer enn syv vogntog og kontrollørene ble satt til annet arbeide. Ifølge inspektør Øyvind Grotterød i Statens vegvesen ser dette ut til å gå i orden om få dager.
Dermed later det til at man kanskje kan få full kontroll igjen?
Les også: Storkontroll på svenskegrensa