23948sdkhjf

Future Truck 2025:: Selvkjørende trekkvogn

Mercedes-Benz presenterer designkonseptet FT 2025, en selvkjørende lastebil.

Mercedes-Benz Future Truck 2025, eller FT 2025, er en fremtidsstudie på langtransport krydret med tekniske og visuelle nyvinninger.

Daimler-folket legger vekt på at denne konsepttrekkvogna er teknisk mulig å lage i dag. Ikke nok med det, de har laget den allerede og den er fullt kjørbar.

På mandag før IAA nyttekjøretøymessen i Hannover startet kjørte den inn på scenen for egen maskin.

Uten lykter og speilhus

Kompakte kameraer erstatter speilhusene og frontvinduet ligner på et visir med integrert solskjerm.

Ved første øyenkast virker det som de har glemt frontlyktene, men når motoren startes kommer LED-belysningen frem, tilsynelatende gjennom lakken. Hele grillen gløder med LED-lys og på hver siden av støtfangeren kommer hovedlyktene til syne.

Highway pilot system

De ser for seg at trekkvogner kan kjøre seg selv på motorveier, noe som skal øke effektiviteten, sikkerheten og drivstofforbruket. For å gjøre dette kobler Mercedes-Benz eksisterende assistansesystemer med avanserte sensorer til deres «highway pilot system». Autonom, eller selvstyrende kjøring.

Fra hvitt til blått

Når trekkvogna kjøres manuelt, har bilen hvite lys, men når den blir satt i selvkjørende modus, skifter lysene til en blåaktig tone i kombinasjon med en kraftig pulserende effekt for å vise til andre trafikanter at den er i selvkjørende modus.

Nettbrett i stedet for knapper

Selve instrumentpanelet består nå mer av to flatskjermer som viser betjeningsorganer. I tillegg er speilhusene erstattet av innvendige flatskjermer. Føreren vil bruke en tablet eller nettbrett som er tegnet inn i senterkonsollen, men er avtagbart. Her kan føreren ordne med dokumenter, planlegge flere stopp, akseptere fremtidige ordre og organisere den neste rasten. Den kan også vise kjøretøyets og turens data.

I selvkjørende modus på lange strekninger blir nettbrettet like avgjørende som rattet og pedalene er ellers.

Stort skritt

De myke kurvene preger både eksteriøret og interiøret. Utseendet skal symbolisere det store skrittet fra klassisk trekkvogn, til selvkjørende godstransport for fremtiden. Fremtidens lengdebestemmelser gjør at fronten er forlenget for å bedre aerodynamikken, i tillegg til en optimert tralle i forhold til luftmotstand

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093