En litt uvanlig dag på jobben...

Opptakten var en uheldig ansatt på Bergen lufthavn som i nattens mulm og mørke dyttet det tomme flyet utenfor taksebanen med traktoren.
Tre av de fire hjulene i den ene hjulgangen ble stående 30 centimeter ned i gresset utenfor asfaltkanten.
Heldigvis var flyet tomt og hadde lite drivstoff i tankene.
Ifølge spesifikasjonene veier et tomt A330 124,5 tonn.
- Avinor rekvirerte to tungbiler fra oss for å dra flyet løs, forteller Ørjan Skrede.
Men før jobben kunne påbegynnes ble det noen timers ventetid på flybergerne.
Tekniker måtte komme over fra Oslo for å bistå og han måtte igjen konferere med Airbus-fabrikken, før innfestingen av wirene kunne starte.
- Med bare det ene hjulsettet i grøften, virket ikke denne jobben så vanskelig, men utfordringen var jo at vi ville unngå å bruke støttelabbene i taksebanen inne på flyplassen så langt det lot seg gjøre.
Vi hadde kun bremse på hjulene og stoppeklosser å holde imot med mens vi vinsjet, sier Skrede.
Første forsøk, med innfesting kun i hjulsettet som sto fast, endte med at bergingsbilen ble dratt bakover. Med bil nummer to festet til det andre hjulsettet, ble jobben gjort.
- Vi brukte vel en trekkraft på noen og tredve tonn, avslutter bilbergeren.
Flyet kom opp av grøften og Skrede, sammen med kollega Eivind Vikøy kunne føre Airbus A330 opp på CV'en.