Gratulerer med dagen, Eivind!
I 1954 var det Volvo Bamse som gjaldt for de tre brødrene Christensson fra Edland i Telemark, som satset tungt på trevarehandel og egen lastebil.
I et intervju med TransportMagasinet i 1998, forteller Eivind lystige historier fra tiden da dieseltanken rommet 60 liter og 90 hestekrefter skulle forsynes på nattkjøring.
- Det holdt akkurat fra klokken 22 til 06 om morgenen da bensinstasjonen åpnet. Da var tanken tom.
Røldal
Senere var han på anlegg i Røldal. Jobb på vestsiden av Haukeli og bosted på østsiden mend fjellet var vinterstengt, som det var på den tiden, løste Eivind ved å parkere
folkevogna i Vågslid og ta skiene fatt over fjellet til Røldal.
(Han var forøvrig med på å kjøre stein fra Vågslidtunnelen da den ble bygget.)
En skitur på over 20 kilometer var ingen hindring for Eivind, som alltid har vært glad i skigåing. Alternativet var å kjøre rundt Sørlandet, noe som ville tatt vesentlig lenger tid.
Fast rute
Siden 1989, da familiebedriften ble oppløst, gikk Eivind i fast rute mellom Oslo og Bergen med singel bil, en Volvo F12, for FC Transport.
Mange husker ham sikkert enda, der han kom smygende i bedagelig tempo. Alltid i rute, aldri sto han fast. 80 turer i året.
På anleggskjøring i Suldal opplevde han brøytekanter på 28 meter og han har fraktet deler til ubåt-verkstedet i St. Petersburg.
Kalender
- Det var en interessant tur, oppsummerte Eivind. - Jeg måtte lese bokstaver som sto på hodet i en by som var flerfoldige mil lang.
Han forteller også om den kvinnelige ingeniøren som tok imot godset. - Hun ble så fascinert av kalenderen fra Viking i Røldal som jeg hadde liggende i bilen at hun måtte få den.
Gratulerer
Nå har Eivind parkert. Men fortsatt er han levende interessert i bransjen og gamle kolleger. Sist vi møtte ham var på Hardangertreffet i Odda, der bildet er hentet fra.
Eivind er en av dem som det er hyggelig å minnes. Det følger alltid gode historier med ham og om ham.
Nå er han 85 år. Gratulerer så mye fra oss som fikk oppleve å kjøre ilag med deg noen år.