Vil at staten skal selge Bring
I et brev til næringskomiteen skriver NLF at staten bør avhende sitt eierskap i Bring.
Årsakene er, ifølge organisasjonen, mange. Delvis pekes det på at Posten-konsernet har beveget seg bort fra sin opprinnelige funksjon og i dag er en kommersiell aktør i et allerede svært presset transportmarked.
Samtidig trekkes faren for konkurransevridning og kryss-subsidiering frem. Posten mottar i dag midler for sin ulønnsomme del av samfunnsoppdraget.
Samtidig er skillet mellom Posten og Bring hårfint. Avdelingene jobber tett sammen både organisatorisk og når det gjelder frakt, bilpark samt terminaler.
Dermed fryktes at midlene øremerket Posten også kommer Bring tilgode.
Konkurransemessig avkastning
NLF har mer på lager. I brevet henvises også til at Posten-konsernet skal drives forretningsmessig og levere konkurransemessig avkastning.
De siste tre årene har dog resultatmarginen vært 2-3 prosent av omsetningen og datterselskapet Bring Linehaul har gått i minus de samme årene. NLF mener dette er dårlig forvaltning av statens verdier.
Bring, på sin side, hevdet i fjor høst at tallene i stor grad skyldes negative resultater på logistikksegmentet og ikke kunne ses som tap.
Vi vet også at Bring og Bring Linehaul har gjort store oppkjøp de siste årene som naturligvis har innvirkning på resultatene.
Les også: Bring taper penger
Bring trucking
Bring er en gigant-transportør. Alle så store aktører vil, uansett hvor gode rutiner de enn har, komme i en eller annen konflikt før eller senere. For Bring sitt vedkommende har det dog vært flere tilfeller av brudd på kabotasjeregler, kjøre- og hviletid samt feil og mangler ved biler spesielt via selskapet Bring Trucking. (Tidligere Blomquist Trucking)
Dette selskapet, med adresse i Slovakia, er eid av Bring og har 234 lastebiler i stallen.
Les også: Statsrådens lastebil
Les også: Bring kabotasjetatt - igjen!
Les også: Her lærer Bring opp sine utenlandske sjåfører på glattisen.
Rolleblanding
Det er Samferdselsdepartementet som i høy grad gir rammene til transporten i Norge. Samtidig har de ansvaret for kontroller via Statens vegvesen.
NLF mener at det er et tungtveiende argument mot statlig eierskap at Statens vegvesen i prinsippet altså ender opp med å kontrollere sine egne biler.
At staten skal håndtere kontrollregelverket på den ene siden samtidig som de selv er en stor transportør på den andre siden, er svært uheldig avslutter NLF.
Les også: Truckerkrig - danske Nana bodde i lastebilen til en rumensk Bring-sjåfør i åtte dager.