Ordningen med hjullås blir permanent
– Vi skal hindre at useriøse transportører stikker av fra bøter og gebyrer i trafikken. Derfor vil vi åpne for å ta i bruk hjullås, forteller samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en presseuttalelse.
Endringen vil gjøre det mulig for Statens vegvesen, tollvesenet og politiet å holde kjøretøy tilbake ved hjelp av hjullås.
Det var i januar i år at hjullås for første gang ble brukt i Norge. Erfaringene var gode, men det var en del juridiske svakheter rundt det hele. Blant annet måtte sjåføren vedta boten for at man kunne holde igjen kjøretøyet.
I dagens gladmelding er disse rettet opp.
Trenger ikke vedta boten for å bli holdt igjen
Det er tre helt vesentlige momenter som konkret er tatt tak i:
- Det er ikke lenger et krav om at boten skal være vedtatt eller fastsatt ved dom, før man kan holde tilbake kjøretøyer.
- Man skal kunne holde tilbake kjøretøy uavhengig av hvor føreren er bosatt.
- Man kan holde tilbake kjøretøy til sikring av gebyr og omkostninger.
– Vi har sett at særlig utenlandske sjåfører unndrar seg bøtene de får og det er uheldig. Derfor er det nødvendig å utvide adgangen til å holde tilbake kjøretøy, sier Solvik-Olsen.
Det betyr altså at situasjonen fort kan bli fastlåst for de useriøse fremover...