2015-messa i intens påmeldingssyklus
Født på en travbane ved Mjøsa i 2003, med mellomlanding på en nedlagt flystripe på Gardermoen, før siste take off til et profesjonelt messeanlegg rett nord for Oslo. Det har resultert i en påmeldingsserver like varm som tilbakemeldingene om den store oppgraderingen av messa. Transportbransjens egen julekveld, selv om datoen viser 18. – 20. juni.
Messegeneral Bjørn Magnussen røper at jungeltelegrafen mellom utstillerne går, om de lave kostnadene virkelig FORBLIR slik i årene fremover? Nå som vi skal ta imot transport-Norge på et proft messeanlegg.
- Samme lave nivå som for et drøyt tiår siden, noe jeg også vil svare et tiår frem i tid!
Er det noe messegeneralen er klar på så er det at kostnadselementet ved å være utstiller skal være så lavt som mulig. Basta!
Før og etter lastebilen = varebilen!
Der lastebilen blir for stor trer varebilen inn som like viktig som sine større brødre. Noe den sterkt voksende internetthandelen vil forsterke riktigheten av, med “levert rett til døra�? som en av sine viktigste faktorer. Klassikeren; “Uten lastebilen stopper Norge�? gjelder like så mye buss & varebil. Med et messeanlegg med flotte messehaller dedikerer vi den største av dem til varebiler og busser. Og for noen råflotte varebiler produsentene byr på om dagen, like flotte som personbiler, supereffektive er de også.
En buss-sjåfør, en buss-sjåfør…
Selv om antall buss-selskaper snart kan telles på et par hender, lar vi bransjen som frakter det mest verdifulle “godset�? få mulighet til å vise seg frem, fra minibusser til de flotteste luksus turbusser. En buss-sjåfør er ansvarlig for flere levende mennesker enn antall tre-paller på et vogntog!
Vi håper også at busser på messa kan bidra i form av rekrutering, for bussyrke krever folk med en ansvarsbevissthet som gjør børsmeglere til visergutter i forhold… Buss-sjåfører frakter verdens mest verdifulle gods; deg & meg!
Første mann til mølla…
Alltid spennende å se hvem som er første påmeldt til neste års transporthappening. Ei heller ante vi om buss- eller varebilbransjen ville bli med – påmeldinger bekrefter imidlertid at JA det vil de!
Første påmeldte utstiller i 2015 startet faktisk opp sin virksomhet på vår første messe. Det er sant, Tommy Bergsjøbrenden i PTO Norge AS etablerte grunnlaget for sin bedrift med salg av kraner under vår første messe i 2003.
- Som et eventyr – virkelighetens eventyr! Vi solgte 14 eller 15 kraner inklusive følgesalg av messa kort tid etter, hvilket la grunnlaget for hele virksomheten vår, forteller Tommy entusiastisk.
Som også sier at nye kunder på ei messe ofte blir varige kundeforhold – dermed gull verdt!
Opel først
Adam Opels etterfølgere er første ut av varebilimportørene. Den først påmeldte av varebilimportørene ble nemlig Opel Norge AS. Samtidig som dagens varebiler er så flotte at luksus-varebiler hadde vært mer betegnede.
- Dette har vi lyst til og dette høres spennende ut, samtidig som varebiler faller litt igjennom på andre bilmesser. Og at dere gir oss en egen messehall setter nok flere enn vi i Opel stor pris på, forteller produktsjef for varebiler i Opel Norge AS, Harald Solum.
Farvel blafrende teltrekker & vanndammer…
Jo visst var det imponerende på Gardermoen, med 2 x 250 m lange teltrekker fylt opp av “transport-snacks�? – så lenge det ikke blåste eller regnet…
- Det var da trivelig i teltrekkene deres på Gardermoen. Men, dette her med en stor messehall – og til samme lave pris – nesten ikke til å tro!, erklærer første påmeldte utstiller til den andre hallen vi disponerer, Gisle Andreassen i ABAX AS.
Tulipaner, tresko & luksus-busser!
VDL Bus & Coach Norway AS heter første påmeldte bussimportør, en bedrift som gleder seg til å vise hva hollenderne kan by på av luksusbusser!
- Vi er ikke store på busser i Norge, men jeg håper mest av alt at samtlige konkurrenter griper denne mulighet. For det å få til et bransjefellesskap slik dere har gjort for lastebilbransjen med disse messene, vil gjøre veldig godt i bussbransjen, sier en engasjert Henning Løvstad.
Gled dere publikummere!
I denne fase er årets transporthappening utstillerne, dvs. deres påmeldinger, det vi jobber med nå om dagen. Deretter skal vi bl.a. legge opp busslogistikk, som skal bli like bra som den vi hadde på Gardermoen.
Følg med her på Tungt.no og på www.transportmessa.no for mer informasjon etter som ting blir klart.