Toll og transport
Øistein Normann Andersen har med seg tre ansatte for å drifte tollavdelingen hos Wiiks Transport i Skibotn. I tillegg huser lokalene trafikkavdeling og administrasjon.
Han forteller om stor aktivitet når grenseoverganger fra lengst nord til lengst sør i landet skal betjenes.
- Vi har en del faste og store kunder innen fortolling. Blant annet flere store møbelkjeder som får varer fra fabrikker i Estland og Litauen, forteller han.
I tillegg kommer alle transportørene som trenger hjelp til fortolling.
08-22
- Vi behandler alt av tollpapirer. Import- og eksportdeklarasjoner, transitteringer og svenske fortollinger, vi tilbyr og gjør egentlig alt.
I Norge er det ikke så forferdelig mange som driver fortolling. Noen driver stort i flere land, men av de mindre er det ikke så mange som kan levere full pakke, slik som hos oss, sier Andersen.
Kontortiden er fra 08 til 22 og i helgene har de vakttelefon.
Strekkode
I gamle dager løp Per Arne Wiik og de ansatte ut på veien når bilene kom forbi, så de fikk overlevert alle papirene de trengte til grensen. Slik er det ikke lenger. Elektronikken har overtatt.
Det eneste sjåførene trenger er et nummer de oppgir ved grensepassering, i tillegg til vanlige fraktdokumenter. Unntaket er norske biler som går transitt gjennom Finland.
De må ha et eksportdokument med strekkode liggende i bilen, som scannes ved grensepassering.
65 lass hver uke
I motsatt hjørne av tollavdelingen sitter tre befraktere, like mange som i Luleå.
Begge kontorene håndterer innenriks transport og det som sendes ut av henholdsvis Norge og Sverige. Her i landet handler hverdagen mye om søppel. Wiiks er stor på miljøsektoren her nord og har kontrakt på 65 lass hver uke fra norske søppelanlegg mellom Bodø og Kirkenes og til forbrenningsovner rundt omkring i Sverige.
Leier inn
- Vi må leie inn en del transport for å rekke over alt, men alle våre egne vogntog har walking floor-traller beregnet på denne type lass. Vi kjører rundt 40 lass hver uke på egne biler, der de fleste av dem rekker to turer hver uke, forklarer Arngrim Kiil Molberg.
Han er sjef for alt som ruller på vei hos Wiiks Transport.
All logistikken rundt avfallskontraktene styres fra kontoret i Skibotn. I kontraktene er det beskrevet hvor mange biler som skal laste ved de forskjellige anleggene hver uke, så er det opp til Wiiks å legge kabalen.
Tøffe krav
- Det er mange faktorer som påvirker. Det blir egentlig tøffere og tøffere krav til denne transporten. Vår største utfordring er at samtidig med strengere krav, blir arbeidstiden ved anleggene kortere og kortere, sier Molberg.
Han har selv kjørt for Wiiks noen år og vet hva dette handler om.
En interessant erfaring han har gjort seg de siste årene, er at regulariteten hos Wiiks Transport er like god om vinteren som om sommeren. Bilene bruker akkurat like lang tid på sine oppdrag. Han velger å legge skylden på erfaring og gode sjåfører.
Biler fra øst
Wiiks Transport har et tett samarbeid med flere skandinaviske transportører, men også endel østeuropeiske. Molberg forsikrer at de er seriøse og gjør ting etter boken.
Men hvordan kan han være så sikker på det?
- For det første har vi tilgang til deres overvåkning av biler, så vi ser fort hvor lang tid de bruker fra A til B. Dessuten har vi nulltoleranse og dette vet selskapene. De ryker rett ut hvis de bryter lover og regler. Vi går ikke på en smell to ganger på rad. Vi kan ikke være bekjent av å samarbeide med useriøse aktører. Det er den verste reklamen man kan få å stå bak noe som viser seg å være ulovlig, medgir han.
På grensen
Wiiks egne biler passerer grensen omtrent hver dag, så dette med kabotasje er sjelden tema i eget hus.
Transportmagasinet har derimot ved flere anledninger blitt kontaktet angående en latvisk transportør som kjører på oppdrag fra Wiiks, og som noen mener driver ulovlig kabotasje mellom Oslo og Nord-Norge. Molberg vet hvem vi sikter til og kan fortelle at NLF sine advokater i forkant vurderte lovligheten av transporten og fant den i orden.
- Dette vogntoget kjørte aldri fra Oslo til Tromsø. Det var tre forskjellige biler involvert på den strekningen, men for en utenforstående kan det kanskje virke mistenksomt, innrømmer han.