23948sdkhjf

Norges første: : Vektoptimert slamsugervogntog

I bransjen for slamsugere og septikkbiler har fokuset ikke vært spesielt stort når det gjelder nyttelast. Men nyinvesteringen til JTR Elite på Jæren har 5 tonn nyttelast mer enn vanlig.

-Markedet for slamsugere og septikkbiler har aldri vært spesielt opptatt av om de får met et tonn ekstra eller ikke. Men med kjøringen dette vogntoget skal gå i så var det viktig å få et så lett vogntog som mulig, forteller Lars Bergum i BN Miljø AS til TransportMagasinet.

Vogntoget er en Scania R580 6x2 med parabelfjærer, med medfølgende slepvogn. Påbygget er signert svenske Tankmobil og er bygget i aluminium. Dette skal være den første i Norge som er levert med trykkvakuumtank i aluminium. Dette er en helt vanlig løsning i USA, men skal være noe nytt her på berget.

Egenvekta er svært mye lavere enn om vogntoget hadde vært bygget i tradisjonelt stål eller rustfritt stål, bilens egenvekt er på 1.2830 kg, mens hengeren har en egenvekt på 5 tonn. Ifølge Bergum så har vogntoget samlet 5 tonn lavere vekt enn et tradisjonelt bygget slamsugervogntog.

-Bilen skal gå tre turer i døgnet med slam, og hver tur er på 20 mil. Det er klart at med slik kjøring så er det god økonomi med høyere nyttelast. Dette er et konsept vi tror det vil bli stsdig mer etterspørsel etter. Aluminiumtanker kan jo ikke benyttes til hva som helst, men til septikk og slam er dette en utmerket løsning, avslutter Lars Bergum i BN Miljø AS.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125