23948sdkhjf

«Vill Vest» i Göteborg: : Texas-bil måtte punge ut!

Den har rullet rundt i Sverige i flere år og mange har tipset om den bulgarske Volvoen. Den 3. mars ble det «showdown» for bilen. Da stoppet «sheriffen» i Västra Götaland bilen.

Mange har tatt kontakt med våre svenske kolleger i Tidningen Proffs og tipset om den bulgarske trekkvogna, som av ganske åpenbare årsaker går under navnet "Texasbilen". Man har lenge mistenkt at den har utført ulovlige kabotasjeturer, alternativt har gått ulovlig yrkestransport.

Den 3. mars var det sluttkjørt for lastebilen og mistankene ble bekreftet, takket være trafikkpolitiets Kjell Andersson og hans kollegaer i Västra Götaland, som stoppet lastebilen på E20 ved Göteborg.

Oppgjør

Kjell Andersson og hans kollegaer kjenner selvsagt til "Texasbilen" siden lang tid tilbake. Den har blitt stoppet tidligere, men forskjellen denne gangen var at transportøren måtte betale for seg.

- Jeg har stoppet bilen tidligere og bøtelagt den bulgarske sjåføren for brudd mot kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Jeg og mine kollegaer har bøtelagt ham tre ganger siden år 2012, forklarer Andersson.

Men selv om sjåføren tidligere har fått bøter, er det jo som kjent ikke uvanlig at disse aldri betales. Sjåføren i "Texasbilen" er intet unntak.

- Vi kunne konstatere at sjåføren hadde ubetalte bøter på ca. 10.000 kroner, noe som gjorde at den svenske Kronofogden (En svensk variant av Statens innkrevingssentral, men i Sverige kan også private krav inndrives. Red.anm.) ble innblandet

Noen veiavgift hadde han heller ikke betalt da kontrollen ble foretatt. Dermed tok trafikkpolitiet registreringsskiltene av den bulgarske lastebilen.

Parkert

En håndfull lesere har tatt kontakt med våre kolleger i Tidningen Proffs og lurt på hva som egentlig skjedde med "Texasbilen", der den stod parkert ved E20. Man hadde notert "politiaktivitet" rundt lastebilen under lengre tid. Hvorfor sto den parkert langs veikanten så lenge?

- Det tok ca. 45 timer innen vi fikk betalt, og vi måtte ut og se etter vogntoget med jevne mellomrom i denne tiden, forteller Kjell Andersson hos trafikkpolitiet.

Etter nærmere to døgns "stillstand" ble både sanksjonsavgiften på 40.000 kroner og gjelda på 10.000 kroner til Kronofogden betalt.

- Noen hjullås var ikke aktuelt. Det holdt med at vi tok skiltene, konstaterer Kjell Andersson.

Helsingborg-politiet har også vært på hugget i den senere tiden, men det betyr ikke at kollegene i Västra Götaland har ligget på latsiden. Siden 1.mars har de utferdiget sanksjonsavgifter til tre transportselskap som har kjørt ulovlig.

- Og det kommer flere. Det har jo blitt enklere for oss, fordi beviskravene nå ligger fullstendig på den mistenkte transportbedriften. Tidligere var det vi som hadde den byrden.

Proffs lover å komme tilbake med ytterligere artikler om "Texasbilen". Det som er ekstra interessant å se på er tips de har fått som peker ut en og samme speditør og også en ikke helt ukjent transportkjøper.

Hvor "Texasbilen" befinner seg i dag kjenner politiet ikke til. Kanskje noen av våre lesere har sett den i Norge?

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063